آرشیو پنجشنبه ۳ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۷۷
دنیا
۴

سایه قحطی بر شرق آفریقا

گروه بین الملل – سازمان ملل هشدار داد بیش از 14میلیون نفر در شاخ آفریقا به دلیل خشکسالی و افزایش قیمت مواد غذایی و نفت، نیاز به کمک دارند.

به گزارش بی بی سی، برنامه جهانی غذا وابسته به سازمان ملل متحد می گوید، آنها نیاز فوری به 400میلیون دلار دارند، برای اینکه از قحطی در منطقه شرق آفریقا جلوگیری کنند. اتیوپی با 10میلیون نفر جمعیت که نیاز شدیدی به مواد غذایی دارند، بدترین شرایط را دارد. سومالی، اریتره و جیبوتی همراه با بخش های شمالی کنیا و اوگاندا نیز از جمله کشورهای منطقه هستند که نیاز به کمک دارند.

حوادث اقتصادی خارج از آفریقا مانند افزایش قیمت نفت و غذا در سطح جهان، بحرانی را که در اثر نبود آب در منطقه ایجاد شده بود، وخیم تر کرد. سازمان ملل درباره پیامدهای وحشتناک گرسنگی در این منطقه آسیب پذیر هشدار داد. ذخایر مواد غذایی کشور اتیوپی در حال اتمام است و دولت از ذخایر خود به امید کاهش مواد غذایی استفاده کرده است. اما به جای کاهش، قیمت مواد غذایی همچنان افزایش یافته است.افزایش قیمت انرژی به معنای گران شدن هزینه حمل ونقل و توزیع مواد غذایی است. برنامه جهانی غذا می گوید که قیمت غلات تقریبا به سه برابر سال قبل رسیده است. در سومالی 6/2میلیون در آغاز سال جاری نیاز شدید به کمک داشتند. سخنگوی برنامه جهانی غذا در کنیا می گوید: این رقم باید تاکنون افزایش یافته باشد. مارک بودن گفت: ما برآورد می کنیم که تا پایان سال حدود 5/3میلیون نفر نیازمند کمک هستند که رقم بسیار تکان دهنده ای است و برای ما از حیث اینکه نتوانیم از عهده کمک به این تعداد فزاینده مردم برآییم، نگرانی ایجاد کرده است.وی گفت: با کاهش مواد غذایی در دسترس و کاهش قیمت خرید مردم، ما فقط چند ماه با بحران مهم فاصله داریم. مارک بودن گفت: اگر باران در ماه سپتامبر و اکتبر نیاید، وضعیت حتی وخیم تر هم خواهد شد. کمبود اخیر مواد غذایی از دو سال قبل که 11میلیون نفر در معرض قحطی و گرسنگی بودند، بدتر است.