آرشیو پنجشنبه ۳ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۵۷۷
استان ها
۳۱

بین 178 کشور دنیا

ایران از نظر سهولت کار در ردیف 143 قرار دارد

مشهد – خبرنگار دنیای اقتصاد: استاد اقتصاد دانشگاه فردوسی مشهد گفت: طبق تحقیقاتی که در 178 کشور دنیا انجام شده، ایران از نظر سهولت کار در رتبه 143 قرار گرفته که این رتبه نشان دهنده شرایط سخت کار در کشورمان است.

بحرینی با اشاره به تحقیق موانع کسب وکار در 70 کشور دنیا گفت: به اعتقاد 34درصد بنگاه های اقتصادی کشورهای پیشرفته، قوانین غیرقابل پیش بینی از موانع اصلی کسب وکار هستند که این رقم در ایران 77/5 درصد است.

به گفته وی طبق همین تحقیق 30درصد بنگاه های اقتصادی کشورهای پیشرفته عدم پایبندی دولت به سیاست های اتخاذ شده را از دیگر موانع کسب وکار می دانند، درحالی که 80 درصد بنگاه های اقتصادی ایران معتقد به عدم تعهد دولت به سیاست های اعمال شده هستند.

وی نگاه تولیدکننده به دولت را در سه بخش پشتیبان، بی طرف و رقیب خلاصه کرد و گفت: 25/5 درصد بنگاه های اقتصادی کشورهای توسعه یافته، دولت را رقیب اعلام کرده اند، درحالی که این موضوع در ایران 50درصد تعیین شده است. دکتر بحرینی در ادامه به تدوین بخش تعاون در قانون اساسی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بخش تعاون در کشور دچار مخاطرات زیادی شده است. وی در بیان مخاطرات فعلی بخش تعاون، آنها را به دو دسته خاص و عام تقسیم کرد و افزود: یک سری امتیازات وسوسه انگیز که باعث شده بخش های دیگری در پوشش این بخش وارد عرصه تعاون شوند، از مخاطراتی است که بخش تعاون را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه بخش خصوصی همیشه بی دفاع ترین بخش در اقتصاد کشور بوده، افزود: این خطر بخش تعاون کشور را تهدید می کند. این کارشناس مسایل اقتصادی از تولد نوزاد بخش تعاون (تولد رانتی) به عنوان خطر دوم تهدید کننده این بخش یاد کرد و افزود: نباید اجازه داد که تجربه اقتصادی بخش صنعت نیز در بخش تعاون تکرار شود.