آرشیو سه‌شنبه ۱۵ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۴۹
اخبار کشور
۲

در تماس تلفنی حاصل شد

توافق جلیلی و سولانا برای ادامه مذاکرات

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفت وگویی تلفنی پیرامون از سرگیری مذاکرات ظرف چند روز آینده توافق کردند.

به گزارش روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، سعید جلیلی و خاویر سولانا عصر دیروز در این تماس تلفنی با تاکید بر این که حفظ مسیر کنونی نیازمند فضایی مثبت و سازنده است توافق کردند در دو سه روز آینده مجددا با یکدیگر رایزنی کرده و به تماس های خود ادامه دهند.

کریستینا گالاچ، سخنگوی خاویر سولانا پیش از این اعلام کرده بود که ما انتظار داریم به زودی تماسی تلفنی میان سولانا و سعید جلیلی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برقرار شود.

براساس این گزارش، طرفین بر ادامه مسیر مذاکرات ژنو که با حضور نمایندگان سیاسی کشورهای عضو گروه1+5 برگزار شد تاکید کردند. تماس تلفنی جلیلی و سولانا در حالی انجام شد که منابع غربی مدعی دادن مهلت دو هفته ای به ایران از سوی 1+5 برای پاسخ دادن به بسته پیشنهادی غرب شده بودند.

روز شنبه با پایان یافتن مهلت کذایی محافل و رسانه های غربی از موضع خود عقب نشینی کردند.رویتر در همین رابطه گزارش داد: «در حالی که ساعت برای پاسخگویی ایران به پیشنهاد پنج عضو دائم شورای امنیت و آلمان تیک تاک می کند، دیپلمات های اروپایی می گویند که حاضرند بعد از پایان مهلت غیررسمی، چند روز دیگر را برای دریافت پاسخ ایران منتظر بمانند.»این خبرگزاری افزود: «دیپلمات های اروپایی می گویند که خاویر سولانا، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که ریاست گفت وگوهای هسته ای با ایران را به عهده دارد، در صورتی که تهران تا روز شنبه به پیشنهاد 1+5 پاسخ ندهد به ساعتش نگاه نخواهد کرد و یا اعلام نمی کند که مهلت ایران به پایان رسیده است.»