آرشیو سه‌شنبه ۱۵ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۴۹
اخبار کشور
۳

از نخستین بانک اطلاعات نسخ خطی جهان رونمایی شد

سرویس ادب و هنر-

مراسم رونمایی «نخستین بانک اطلاعات نسخ خطی جهان» دیروز با حضور رؤسای کتابخانه های ملی و مجلس، مدیر عامل خانه کتاب، سفیر قزاقستان در ایران و تعدادی از فهرست نویسان نسخ خطی کشور در کتابخانه ملی برگزار شد.

در این مراسم «یریک اوتم بایف» سفیر قزاقستان در ایران که به نمایندگی از سفرای کشورهای عضو اکو به این مراسم آمده بود، از افتتاح نخستین بانک اطلاعات نسخ خطی جهان در یکی از کشورهای عضو اکو (ایران) به عنوان «اتفاقی بسیار مهم» یاد کرد و گفت: امروز روزی به یاد ماندنی و افتتاح این بانک اطلاعاتی اتفاقی بسیار مهم است.

در ادامه این مراسم اکبر ایرانی رئیس مرکز پژوهشی میراث مکتوب گفت: با پیدایی و ظهور این بانک کار تصحیح متون رونق دو چندان می گیرد و در عین حال ضرورت بازچاپ آثاری که بیشتر از یک یا دو نسخه از آنها در جهان منتشر نشده، روشن می شود.

در پایان این مراسم ناصر گلباز، مجری طرح بانک اطلاعات نسخ خطی جهان در تشریح فعالیت این بانک گفت: در مجموعه حاضر نزدیک به 280 هزار رکورد که بیش از دو میلیون فیلد را در هر رکورد در بر دارد، به ثبت رسیده است. ایده اولیه راه اندازی این بانک در مؤسسه نشر «الحدیث اهل البیت» زده شد و در ادامه آن بود که من کار را به صورت مستقل ادامه دادم و امروز را هم که روز رونمایی از این بانک است و همزمان شده با صدمین سال تالیف «الذریعه» به فال نیک می گیرم.

به گزارش مهر، وی افزود: بیشترین حجم فهرست های نسخ خطی جهان در ایران وجود دارد و بیشترین کار را هم در زمینه جمع آوری این اسناد ما ایرانیان انجام داده ایم. آرزو دارم پس از جمع آوری فهرست ها در یک جا و مقایسه صحت اطلاعات با نسخه های اصلی، در مرحله ای قرار بگیریم که بتوانیم آنها را در یک فهرست مشترک جهانی قرار دهیم.