آرشیو سه‌شنبه ۱۵ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۴۹
اخبار کشور
۱۴

رئیس مرکز استراتفورت: حمله آمریکا و اسرائیل به ایران بعید است

رئیس شرکت اطلاعات جهانی استراتفورت احتمال حمله نظامی آمریکا و اسرائیل به ایران را بعید و در حد جنگ روانی دانست.

خبرگزاری رویترز دیروز در گزارشی به نقل از «جرج فریدمن» نوشت: شانس حمله آمریکا یا اسرائیل به تاسیسات اتمی ایران بعید است زیرا خطرات آن برای اقتصاد جهانی بیشتر از منافع آن است.

وی افزود: موضع آمریکا مبنی بر این که «تمامی گزینه ها روی میز است» این امر را مدنظر قرار داده که در حقیقت ایران تاثیری سودمند بر روابط واشنگتن- تهران داراست به نحوی که حتی دو کشور گام هایی را برای از سرگیری روابط دیپلماتیک پس از 29 سال دشمنی برداشته اند.

وی در ادامه تاکید کرد: آمریکا و اسرائیل احتمالا از «جنگ روانی» به جای آماده شدن برای یک اقدام واقعی استفاده می کنند. رئیس شرکت اطلاعات جهانی «استراتفورت» افزود: حمله به ایران به حمله این کشور به نفتکش ها و مین گذاری تنگه هرمز که 40 درصد صادرات نفت جهان از طریق آن صورت می گیرد، منجر خواهد شد.

فریدمن تصریح کرد: این آن چیزی است که قیمت نفت خام را به بیش از 300 دلار خواهد رساند که در یک دوره کوتاه تاثیرات زیادی بر اقتصاد جهانی و بازارهای بورس خواهد داشت.

بر اساس این گزارش افزایش سرسام آور قیمت نفت و تاثیر مخرب آن بر اقتصاد جهانی، عاملی است که بسیاری کارشناسان سیاسی و بین المللی در کنار موانع متعدد حمله آمریکا و اسرائیل به ایران همواره به آن اشاره می کنند.