آرشیو سه‌شنبه ۱۵ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۴۹
اخبار اقتصادی
۴

یارانه 30 درصدی خوراک واحدهای پتروشیمی حذف می شود

وزارت نفت با به اجرا گذاشتن طرح بهره مالکانه، تخفیف 30 درصدی (یارانه) فروش خوراک به واحدهای پتروشیمی را حذف کرد.

«علی کاردر» رئیس اصل 44 قانون اساسی در شرکت ملی نفت با بیان این مطلب اظهار داشت: با اجرای طرح بهره مالکانه حذف تخفیف 30 درصدی فروش خوراک به پتروشیمی های کشور از پایان خرداد ماه در دستور کار قرار گرفته است.

وی با اعلام این که مطالعات طرح بهره مالکانه از سالهای گذشته آغاز شده بود، گفت: براساس این طرح رابطه تولید نفت در دولت شفاف می شود.

کاردر که با برنا گفت وگو می کرد ادامه داد: براساس این طرح خوراک تحویلی به پالایشگاهها و بخش پتروشیمی باید به قیمت روز دنیا باشد.

وی با اعلام این که این طرح باعث می شود تا پالایشگاهها و بخش پتروشیمی نیز قیمت تمام شده محصولاتشان را به نرخ بین الملل محاسبه کنند، افزود: به عبارتی این طرح شفاف شدن یارانه ها در بخشهای فوق را به همراه خواهد داشت.

کاردر با اعلام این که مکانیزم تخفیف 6 درصدی فروش نفت خام به پالایشگاهها که از سال گذشته صورت گرفته در این راستا بوده است، توضیح داد: خواستار تداوم اجرای این طرح تا 10 سال آینده شده ایم که این درخواست وزارت نفت در هیات دولت در حال بررسی است.وی افزود: برخی نیز اعتقاد به کاهش تدریجی تخفیف فروش نفت خام به پالایشگاههای کشور طی 10 سال آینده دارند که باید منتظر تصمیم دولت باقی ماند.به اعتقاد وی این موضوع به هدفمند کردن یارانه ها که دولت درصدد اجرای آن است، کمک خواهد کرد.

وی با بیان این نکته که آثار طرح بهره مالکانه در شرکتهای پالایش و پخش فرآورده های نفتی و پتروشیمی نمایان می شود، اظهار داشت: براساس این طرح خوراک دریافتی پتروشیمی نیز براساس قیمت های بین المللی محاسبه شده و تخفیف 30 درصدی حذف شده است.

کاردر خاطرنشان کرد: هم چنین مطابق طرح بهره مالکانه بخش های پتروشیمی و پالایشگاهها محصولاتشان را به نرخ روز دنیا به فروش می رسانند مگر آنکه دولت به صورت دیکته شده قیمت خاصی را برای این مجموعه ها تعیین کند.

وی افزود: یکی دیگر از اهداف طرح بهره مالکانه شفاف سازی قیمت شرکتها و انجام محاسبه درست از بازار است که براساس آن مسائل خروجی شرکت ها، بین المللی می شود.

کاردر گفت: با طرح بهره مالکانه سودآوری شرکتهایی که در مسیر واگذاری قرار می گیرند شفاف و واقعی خواهد شد.