آرشیو سه‌شنبه ۱۵ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۴۹
صفحه آخر
۱۶

نیویورک تایمز بحران کرکوک را آزمونی سیاسی برای دولت مالکی دانست

یک روزنامه آمریکایی با اشاره به بحران جاری در مورد سرنوشت منطقه کرکوک عراق، نوشت: کرکوک آزمون بزرگ سیاسی برای دولت بغداد است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، «نیویورک تایمز» نوشت: کرکوک یک آزمون بزرگ سیاسی برای دولت عراق است. این روزنامه در گزارش خود در رابطه با بحران جاری اعراب و کردها بر سر مالکیت کرکوک، می افزاید: با فروکش کردن اعتراضات و خشونت های جاری، دولت عراق باید هر چه سریعتر سرنوشت سیاسی شهر نفت خیز کرکوک را مشخص کند. زیرا شکست در این مسیر، سبب بالاگرفتن تشنجات در این شهر می شود و به خونریزی های بیشتر می انجامد.

نیویورک تایمز افزود: اگر رهبران عراق نتوانند مشکل را حل کنند، باید شاهد باشند که کرکوک و همه شهرهای حومه آن (استان کرکوک) تحت اداره سازمان ملل قرار گیرد. براساس قانون اساسی عراق، قرار شده ست که تعیین سرنوشت سیاسی و حاکمیت شهر کرکوک، به همه پرسی در این شهر گذاشته شود، اما بدون مشارکت دادن همه گروه ها، راه حلی پایدار برای روشن شدن وضعیت کرکوک امکانپذیر نخواهد بود. بر اساس این گزارش، مشکل از آنجا آغاز شد که دو هفته پیش پارلمان عراق با تصویب قانونی، برگزاری این رفراندوم را به تعویق انداخت. این همه پرسی قرار بود پایان سال 2007 برگزار شود. کردها خواستار بهره گرفتن بخش اعظمی از درآمد نفتی کرکوک هستند و فراتر از آن، استقلال این منطقه را می خواهند، اما ترکمن ها و اعراب می خواهند که این استان همچنان تحت قلمرو دولت مرکزی عراق باقی بماند. در این گزارش آمده است، مشکل فقط مربوط به برگزاری همه پرسی در کرکوک نیست، اگر کردها همچنان قانون انتخابات را گروگان بگیرند، انتخابات استانی هم که برای اوایل سال 2009 پیش بینی شده است، باز به تعویق خواهد افتاد. این انتخابات برای برقراری ثبات سیاسی و آشتی ملی در عراق، از اهمیت بسزایی برخور دار است. زیرا فرصتی به اقلیت سنی است تا از سال 2005 که انتخابات را تحریم کردند، برای نخستین بار سهمی در دولت داشته باشند.