آرشیو سه‌شنبه ۱۵ امرداد ۱۳۸۷، شماره ۱۹۱۴۹
صفحه آخر
۱۶

عمرالبشیر حکم دادگاه لاهه را حرکتی استعماری خواند

رئیس جمهور سودان با تاکید بر همکاری کردن دولت خارطوم با دادگاه جنایی بین المللی خواستار حل مسالمت آمیز قضیه دارفور شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری رویتر عمرالبشیر که برای رهبران اتحادیه تجاری کشورهای آفریقایی و آسیایی بازدیدکننده از خارطوم سخنرانی می کرد اظهار داشت: حرکت دادگاه لاهه در راستای صدور حکم بازداشت، حرکتی استعماری برای حفظ منافع کشورهای پیشرفته است. وی گفت: موضع ما محکم است، هیچ گونه همکاری با دادگاهی موسوم به دادگاه بین المللی لاهه نخواهیم داشت.

رئیس جمهور سودان افزود: آمریکا روزانه جنایت های زیادی را در عراق و افغانستان مرتکب می شود و علاوه بر آن باید به دلیل بمباران ژاپن در جنگ جهانی دوم محاکمه شود.

عمرالبشیر خاطرنشان کرد قدرت های استعمارگر، حملاتی هدفمند را علیه کشورش طراحی کرده اند ولی سودان همچنان به روند دموکراتیک در داخل ادامه خواهد داد و هیچ تاخیری در برگزاری انتخابات صورت نخواهد گرفت.

رئیس جمهور سودان تصریح کرد: بحران دارفور تنها از طریق مسالمت آمیز و با مشارکت تمامی گروه های سودانی حل و فصل خواهد شد.

وی اضافه کرد: روند صلح در دارفور جریان دارد و خیانت مزدوران غرب هم نمی تواند ما را از حرکت در مسیر صلح بازدارد و ما توانستیم طولانی ترین جنگ داخلی در قاره آفریقا را متوقف و صلح را به جنوب و شرق سودان بازگردانیم. عمرالبشیر یادآور شد: در قضیه دارفور، گروه های مخالف نیز در حکومت سهیم شده اند، اما کشورهای استعماری می خواهند استعمارگری را به سودان بازگردانند.