آرشیو پنجشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۷۸
جهان
۶

تردید نسبت به حوادث 11 سپتامبر با گذشت 7سال

گروه یبن الملل: مردم آمریکا امروز در سالگرد حملات تروریستی 11 سپتامبر 2001 به نیویورک و حومه واشنگتن حوادث آن روز را مرور می کنند که اکثر آمریکایی ها به رغم گذشت هفت سال هنوز هم به قرائت دولت آمریکا از آنچه در آن روز به وقوع پیوست، باور ندارند.

به گزارش شبکه خبری CNN نتیجه نظرسنجی اخیر موسسه آمریکایی زاگبی اینترنشنال نشان می دهد 42 درصد آمریکایی ها به گزارش های رسمی دولت آمریکا درباره حوادث 11 سپتامبر اعتماد ندارند و به این حوادث به دیده تردید می نگرند.

دولت آمریکا پس از حوادث 11 سپتامبر تلاش کرد مردم خود و افکار عمومی جهان را قانع کند که آمریکا قربانی حملات تروریستی شده است اما هیچگاه از تحولات پس پرده این حملات از جمله علت انفعال دستگاه های اطلاعاتی عریض و طویل ایالات متحده در مقابل عوامل حملات رمزگشایی نشد. دولت بوش سعی کرد حوادث 11 سپتامبر را دسیسه مسلمانان به تصویر بکشد اما دایره تردید نسبت به این قرائت روز به روز گسترده تر می شود.

نظرسنجی زاگبی موید این واقعیت است که حتی شهروندان آمریکا معتقدند کمیته تحقیق و تفحص در مورد این حادثه اطلاعات مربوط به آن را مخفی کرده است، 44 درصد آمریکایی ها بر این باور هستند دولت جورج بوش، رئیس جمهور ایالات متحده با سوءاستفاده از حوادث 11 سپتامبر و دستاویز قرار دادن آن به عراق حمله کرد و جالب تر آن که 45 درصد خواهان بازگشایی پرونده 11 سپتامبر و رسیدگی دوباره به آن هستند.

در مورد 11 سپتامبر دیدگاه های مختلفی وجود دارد. برخی حملات آن روز را به صهیونیست ها نسبت می دهند و عده ای براین باور هستند دستگاه های اطلاعاتی آمریکا اگرچه به طور مستقیم در این حملات دست نداشتند اما آگاهانه از اقدام برای جلوگیری از وقوع آنها خودداری کردند تا راه برای تحولات بعدی از جمله مداخله نظامی آمریکا در افغانستان و عراق هموار شود.