آرشیو پنجشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۷۸
ایران
۱۵

صنایع دستی در اصفهان مهر اصالت گرفتند

اصفهان - خبرنگار جام جم: در مرحله نخست ارزیابی آثار رسیده به اصفهان برای دریافت مهر اصالت یونسکو159 اثر برای داوری نهایی انتخاب شد.

بازغی، دبیر اجرایی کمیته یونسکو و مشاور معاونت صنایع دستی کشور با اعلام این خبر افزود: پالایش اولیه آثار توسط یک کمیته 9 نفره از کارشناسان سازمان صورت گرفت.

وی اظهار کرد: آثار انتخاب شده از 21 استان کشور است که استان اصفهان با بیشترین آثار انتخاب شده در راس قرار دارد.

وی تصریح کرد: قرار است سایر کشورهای آسیای میانه تا پایان شهریور آثار خود را برای داوری نهایی به ایران و به شهر اصفهان ارسال کنند.

بازغی ادامه داد: داوری نهایی آثار صنایع دستی توسط 6 نفر از داوران بین المللی و یک نفر ناظر از ایران صورت می گیرد.

به گفته وی 10 فاکتور از جمله اصالت (بیان کننده هویت فرهنگی و ملی هنرهای سنتی کشور)، خلاقیت (طرح، روش تولید، مواد اولیه)، قابلیت بازیافت (آثار با استفاده از مواد اولیه طبیعی)، قابلیت عرضه در بازار بین المللی (ترکیب مطلوب بین قیمت و کیفیت کالا)، قیمت مناسب، رعایت حقوق انسانی، عدالت محوری و استاندارد مکان تولید، برتری و مزیت براساس معیارهای تکنیکی و مواد به کار رفته، قابلیت تولید به مقدار زیاد، کیفیت، کاربرد در زندگی روزمره و نوآوری محصول برای انتخاب در نظر گرفته شد. هم اکنون 214 اثر از 190 هنرمند از سراسر کشور به اصفهان ارسال شده است.

گفتنی است قرار است پس از پالایش اولیه آثار جهت داوری نهایی و دریافت نشان اصالت یونسکو که 14 تا 16 مهرماه در بخش آسیایی در اصفهان برگزار می شود، شرکت داده شوند.

برای دریافت مهر اصالت یونسکو کشورهای قزاقستان، قرقیزستان، ترکمنستان، تاجیکستان و افغانستان نیز که هم اکنون در حال پالایش اولیه آثار خود در کشورشان هستند، بزودی آثار خود را به اصفهان ارسال می کنند.