آرشیو پنجشنبه ۲۱‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۲۳۷۸
اقتصاد
۴

دبیر شورای سیاستگذاری خودرو:

اجباری کردن نصب ترمز ABS از وظایف سازمان استاندارد است

گروه اقتصاد: دبیر شورای سیاستگذاری خودرو گفت: در جلسه اخیر شورای سیاستگذاری خودرو روی اجباری شدن نصب ترمز ABS بحث شد، ولی باید دید ریشه کار کارشناسی این موضوع کجا بوده، زیرا نصب ترمز ABS هیچ جای دنیا اجباری نیست.

مظفر اعوانی در گفتگو با ایسنا، درخصوص اجباری شدن نصب ترمز ABS در مصوبه اخیری که دولت ابلاغ کرده، ضمن اظهار این مطلب افزود: همه جای دنیا بحث ABS به عنوان تجهیزات جانبی مطرح است و با اجباری شدن نصب آن شاید مردم فکر کنند که می توانند با سرعت های بالاو با اطمینان با خودرو حرکت کنند که می تواند به عنوان یک زنگ خطر مطرح باشد.

وی با اشاره به این که سازمان استاندارد متاسفانه بحث اجباری شدن نصب ترمز ABS را دنبال نکرد، افزود: این کار باید در کمیته های استاندارد انجام می شد و کمیته های تدوین باید راجع به این موضوع نظر می دادند. همچنین باید بدانیم تعیین استاندارد اجباری حسب قانون از حیطه وظایف سازمان استاندارد است.

او همچنین درباره این که آیا توان تولید تاکسی های پایه گازسوز از اردیبهشت سال آینده در خودروسازان وجود دارد، اظهار کرد: برای تاکسی ها مشکلی نداریم و قطعا با تیراژ فعلی تولید موتور پایه گازسوز که حدود 100 هزار دستگاه در ایران خودرو و سایپا در سال جاری است مشکلی برای تاکسی ها در آینده نخواهیم داشت.

اعوانی بحث در مورد اسقاط یک تا 3 دستگاه خودرو در صورت واردات یک خودرو از سوی خریدار را منوط به کار کارشناسی و بررسی های آینده دانست و گفت: حتما در این طرح کارهای کارشناسی از قبل انجام شده است.

طبق مصوبه جامع دولت برای ساماندهی حمل و نقل عمومی و مصرف سوخت که به تصویب وزیران عضو ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت رسیده و معاون اول رئیس جمهور آن را برای اجرا ابلاغ کرده است، مجهز بودن به ترمز ضدقفل، یکی از شرط های شماره گذاری همه خودورها و وسایل نقلیه باری و مسافری به جز موتورسیکلت است که از اول اردیبهشت سال آینده اعمال خواهد شد. همچنین براساس این مصوبه دولت، از اول مهر امسال برای شماره گذاری خودروهای وارداتی شامل سواری، ون و وانت برای خودروهایی با مصرف 6 لیتر و کمتر در 100 کیلومتر اسقاط یک خودروی فرسوده، برای خودروهای با مصرف بیش از 6 لیتر و کمتر از 10 لیتر اسقاط 2 خودروی فرسوده و برای خودروهایی با مصرف بیش از 10 لیتر اسقاط 3 دستگاه خودروی فرسوده ضروری است.