آرشیو سه‌شنبه ۲ مهر ۱۳۸۷، شماره ۲۳۸۷
صفحه آخر
۲۰

از دور - از نزدیک

جاده ها ساز می زنند

کار ابتکاری شرکت اتومبیل سازی هوندا، نه تنها توجه مردم شهر کوچک «لنکستر» ایالت کالیفرنیا را جلب نکرده بلکه آنها را عصبانی هم کرده است. موضوع از این قرار است که یک بخش از جاده ای که به تازگی در کالیفرنیا کشیده شده، شیارهایی روی سطحش دارد که با عبور اتومبیل ها از روی آن، آهنگ پخش می کند، اما ساکنان این شهرک نه تنها از این موسیقی خوششان نیامده که معتقدند این صدا بیشتر شبیه یک سر و صدای گوشخراش است تا پیش درآمدی از روسینی. مسوولان هم در برابر خواست ساکنان، سرتعظیم فرود آورده اند و قرار است تا روی این شیارها را بپوشانند و جاده موسیقی ساز را خاموش کنند تا ساکنان بتوانند دوباره با آرامش تمام سرشان را روی بالش بگذارند و به خواب بروند.

رکوردشکنی در خرابکاری

بیمارستان میریام در آمریکا اخیرا برای مسوولان سلامت این کشور جای سوال به وجود آورده و احتمالابه زودی نام آن به عنوان رکوردشکن در اشتباه های پزشکی در کتاب گینس ثبت خواهد شد. این بیمارستان تنها در سال گذشته 3 جراحی اشتباه انجام داده و 50 هزار دلار جریمه شده است.

در یکی از این موارد بیماری که از درد کلیه رنج می برد پس از بررسی های دوباره متوجه باقی ماندن یک دوربین کوچک به اندازه یک قلم در کلیه اش شد. در مورد بعدی روشن شد جراح محترم مقادیری باند را در کلیه بیمار

جا گذاشته و در مورد سوم که می تواند جالب تر از هر دو باشد، جراح، کلیه سالم بیمار را به اشتباه جراحی کرده است. این همه اشتباه عجیب و غریب مسوولان پزشکی ایالت رودآیلند را واداشته است تا با تشکیل گروه تحقیق در پی بررسی این امر برآیند. در جدیدترین اشتباه این بیمارستان، سمت سالم مغز یک بیمار 82 ساله زیر تیغ جراحی رفت.