آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۶۴۹
خبر
۲

وزیرخارجه عربستان: تهران به تلاش سولانا پاسخ مثبت بدهد

وزیر امور خارجه عربستان از تلاش های اتحادیه اروپایی برای حل صلح آمیز مساله هسته ای ایران تقدیر کرد و آن را دارای نقش مهم دانست.

به گزارش ایسنا، سعود الفیصل، وزیر امور خارجه عربستان روز سه شنبه در کنفرانس خبری مشترک با خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپایی گفت: بهترین راه حل مساله هسته ای منطقه خلع کامل سلاح هسته ای و تسلیحات کشتار جمعی است. براساس گزارش خبرگزاری آلمان، وی افزود: خلع سلاح باید اسرائیل را شامل شود.

فیصل از ایران خواست به تلاش های سولانا برای اطمینان یافتن از اینکه ایران به دنبال سلاح هسته ای نیست، به طور مثبت پاسخ دهد. به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، وی با متهم کردن تهران به توسل به رویارویی، از ایران خواست بدون توسل به رویارویی به دنبال حل مساله هسته ای باشد.

سولانا به عنوان دومین بخش از سفر چهار روزه خود به خاورمیانه به عربستان رفته و قرار است به قطر و سوریه نیز برود. روابط میان اتحادیه اروپایی و شورای همکاری خلیج فارس، تحولات اخیر در روند صلح خاورمیانه و برنامه هسته ای تهران از موضوع های دستور کار سفر سولانا به منطقه است.

اولین توقف سولانا در تور منطقه ای اش به خاورمیانه در امارات بود و در آنجا با شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان، حاکم امارات و شیخ عبدالله بن زاید، وزیر امور خارجه امارات و نیز با شیخ محمدبن زاید حاکم ابوظبی دیدار کرد.

وی قرار است با شیخ حمدبن خلیفه، امیر قطر و شیخ حمدبن جاسم وزیر امور خارجه این کشور نیز در سفرش به دوحه دیدار کنند. آخرین توقف سولانا در دمشق خواهد بود. سولانا در دمشق با بشار اسد، رییس جمهور سوریه و فاروق الشرع، معاون رییس جمهور و همچنین ولید المعلم، وزیر امور خارجه سوریه ملاقات خواهد کرد و انتظار می رود در خصوص روابط سوریه با لبنان و ایران با مقامات سوری مذاکره کنند.