آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۶۴۹
دنیا
۴

مذاکرات مقامات بلندپایه نظامی روسیه و آمریکا

فارس- رییس ستاد کل نیروی هوایی روسیه و رییس کمیته روسای ستادهای ارتش آمریکا در هلسینکی ملاقات و در خصوص مساله سیستم دفاع ضد موشکی، اوضاع قفقاز و روابط روسیه-ناتو گفت وگو کردند.

روز سه شنبه پشت درهای بسته و به دور از چشم خبرنگاران در هلسینکی ملاقاتی بین نیکولای ماکاروف، رییس ستاد کل نیروی هوایی روسیه و مایکل مولر، رییس کمیته روسای ستادهای نیروهای مسلح آمریکا صورت گرفت.

بعد مشخص شد که طرفین قصد داشتند مذاکرات در عرصه نظامی را که بعد از حوادث ماه آگوست در گرجستان قطع گردیده بود، از سر بگیرند. یکی از مقامات نظامی بلند پایه آمریکایی در توضیح این دیدار خاطر نشان ساخت که «ادامه گفت وگوهای روسیه و آمریکا از لحاظ راهبردی دارای اهمیت زیادی است» و اینکه «روابط متقابل با مسکو برای مدت زمان طولانی در نظر گرفته شده است.» دو طرف به توافق دست یافتند تا به ملاقات های خود چه به صورت تلفنی و چه حضوری در خصوص مسائل اصولی که جنبه نظامی دارند، ادامه دهند.

مقامات بلند پایه نظامی روسیه و آمریکا به بررسی مساله سیستم دفاع ضد موشکی، روند اوضاع در قفقاز و روابط روسیه با ناتو پرداختند.

ژنرال نیکولای ماکاروف، بعد از این دیدار در گفت وگو با خبرنگاران اعلام کرد، روسیه اقداماتی را در پاسخ به استقرار سامانه های مربوط به سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در شرق اروپا در نظر خواهد گرفت. به گفته وی، «احتمالاصحبت از. . سپر هسته ای- موشکی روسیه و در مورد اینکه ما باید تدابیری در رابطه با استقرار سامانه های سیستم دفاع ضد موشکی آمریکا در خاک چک و لهستان اتخاذ نماییم، ضروری است.»