آرشیو یکشنبه ۱ دی ۱۳۸۷، شماره ۲۴۵۷
صفحه آخر
۲۰

توضیح شهرداری درباره کارتن خواب ها

جام جم: درپی چاپ یادداشتی با عنوان «کارتن خوابی، سوژه داغ، زمستان سرد» از سوی سیدمحمدرضا حجت پور، رئیس مرکز جامع خدمات اجتماعی و حمایتی شهر تهران توضیحی به دفتر روزنامه رسیده که در بخشی از آن آمده است:

زندگی افراد بی خانمان در فضای شهری، از جمله آسیب های اجتماعی زندگی مدرن است که کلانشهرها با آن دست به گریبان اند. ایجاد مراکز اسکان شبانه، یکی از راهکارهایی است که در بسیاری از کشورها به منظور کاهش پیامدهای ناگوار این آسیب به کار گرفته می شود.

شهرداری تهران یکی از 11 دستگاهی است که مسوولیت جمع آوری و ساماندهی افراد بی خانمان را بر عهده دارد.

از سال 1385 اداره کل آسیب های اجتماعی شهرداری تهران، طرح ساماندهی افراد بی خانمان شهر تهران را تدوین و به مرحله اجرا درآورده و به این منظور تعدادی گرمخانه در سطح شهر راه اندازی کرده است. افراد بی خانمان در این گرمخانه ها علاوه بر برخورداری از اسکان شبانه و غذای گرم، از خدمات رایگان بهداشتی پزشکی و مددکاری بهره مند می شوند.

اما این گرمخانه ها تنها مراکزی نیستند که شهرداری تهران از طریق آنها برای ساماندهی بی خانمان ها اقدام می کند. براساس تشخیص تیم پزشکی، مشاوران و مددکاران مستقر در گرمخانه ها، مددجویان نیازمند به خدمات بهداشتی، روانشناختی و مددکاری به مراکز نگهداری موقت شهرداری ارجاع داده می شوند.

در مراکز نگهداری شبانه روزی افراد بی خانمان مورد معاینات پزشکی، روانپزشکی و مشاوره و مددکاری قرار می گیرند و از آنها آزمایش اعتیاد، ایدز و هپاتیت به عمل می آید. پس از آن، با همکاری نمایندگان بهزیستی و کمیته امداد برای حل مشکل آنها اقدام می شود.

معتادان به کمپ های ترک اعتیاد فرستاده می شوند و معلولان جسمی و ذهنی، بیماران روانی و سالمندان در مراکز بهزیستی اسکان داده می شوند. کمیته امداد به افراد نیازمند کمک های مالی موردی ارائه می کند و مبتلایان بیماری های خاص واگیردار نیز در مرکزی که شهرداری به همین منظور راه اندازی کرده، اسکان داده می شوند. این بیماران علاوه بر استفاده از خدمات پزشکی مرکز به بیمارستان های طرف قرارداد با شهرداری تهران نیز اعزام می شوند.