آرشیو یکشنبه ۱ دی ۱۳۸۷، شماره ۲۴۵۷
سلامت
۵

خطر مصرف زیاد استروئیدها در دوران بارداری

گروه سلامت: پژوهشگران علوم پزشکی هشدار دادند: زنان بارداری که در معرض خطر زایمان های زودرس و پیش از موعد هستند نباید از دوزهای بالای داروهای استروئیدی استفاده کنند.

مطالعات علمی نشان داده است که داروهای استروئیدی به طور معمول برای زنان باردار تجویز می شود تا به رشد ریه ها در جنین کمک کند و شانس نجات جنین را افزایش دهد.

این در حالی است که محققان طی یک بررسی جدید به این نتیجه رسیده اند که اگر زنان بارداری که در معرض خطر زایمان زودهنگام و پیش از موعد هستند از دوزهای چندگانه و بیش از حد استروئیدها مصرف کنند نه تنها مشکل زایمان زودرس آنها حل نخواهد شد بلکه مصرف زیاد داروهای استروئیدی ممکن است منجر به تولد نوزاد کوچکتر شود.

با توجه به نتایج فوق پژوهشگران کانادایی ضمن انتشار نتایج یافته های خود در مجله پزشکی لانست تاکید کردند: اگر هم پزشکان لازم می بینند که داروی استروئیدی تجویز کنند فقط باید به یک نوع دارواکتفا کنند و از تجویز انواع مختلف این دارو در مقادیر زیاد پرهیز نمایند.

بر اساس همین گزارش، نخستین مرحله عرضه آزمایشی درمان استروئیدی در مادرانی که در معرض وضع حمل زودرس بوده اند در دهه 1970 انجام گرفت.

تا پایان دهه 1990 ثابت شده بود که تجویز یک دوره منفرد درمان با استروئید برای نوزاد مفید است. اما در پژوهش اخیر معلوم شد؛ نوزادانی که در دوران جنینی در معرض مصرف چندین دوره و انواع گوناگون استروئیدها بوده اند، پس از تولد با مشکلات جسمی مواجه می شوند.