آرشیو یکشنبه ۱ دی ۱۳۸۷، شماره ۲۴۵۷
فرهنگ و هنر
۱۶

در یک اقدام بی سابقه در 2 کشور عربی صورت گرفت

توقیف کتاب های ایرانی در کویت و قطر

گروه فرهنگ و هنر: هنوز اندک زمانی از ممنوعیت عرضه کتاب های ایرانی در نمایشگاه کتاب کویت نمی گذرد که محموله کتاب های ناشران ایرانی که عازم قطر بود، توقیف شد.

نمایشگاه بین المللی کتاب کویت نخستین رویارویی کشورهای عربی با ناشران شیعی ایرانی و لبنانی بود که در آن علاوه بر جلوگیری از عرضه کتاب های ناشران شیعی لبنان، از عرضه 136 عنوان کتاب ناشران ایرانی نیز جلوگیری شد.

در نمایشگاه بین المللی کتاب کویت، ناشران ایرانی الهدی، رایزنی فرهنگی ایران، چاپ و نشر بین الملل، مجمع جهانی اهل بیت و مجمع تقریب مذاهب اسلامی حضور داشتند و ناشران ایرانی در مجموع 325 عنوان کتاب عرضه کرده بودند.

وزیر اطلاع رسانی کویت، بدر الرفایی در گفتگو با خبرنگاران در نمایشگاه کتاب کویت، ممنوعیت عرضه این کتاب ها را به دلیل اهانت و فتنه انگیزی اعلام کرد. این در حالی است که سال های گذشته این کتاب ها بدون مشکل در نمایشگاه کتاب کویت عرضه شده اند و فهرست اولیه ارسالی ناشران ایرانی نیز با مخالفتی روبه رو نشده بود.

به گفته برخی کارشناسان ایرانی حوزه نشر بین الملل حضور وهابیون در هیات بررسی این کتاب ها از جمله دلایل اتخاذ چنین تصمیمی بوده است.

این در حالی است که روز گذشته خبرگزاری کتاب ایران نیز از توقیف محموله 1500 عنوانی کتاب ایرانی در قطر و تحویل این آثار به وزارت اطلاع رسانی این کشور خبر داد.

براساس این خبر که روزنامه الوطن منتشر کرده است جمع آوری این کتاب ها با ادعای وجود مسائلی بوده است که هویت اسلامی را زیر سوال می برد.

به گفته ماموران گمرک قطر محتوا و عناوین کتاب ها دارای کلماتی بوده است که باعث جمع آوری این آثار شده است.

مدیرکل دفتر همکاری های بین المللی گمرک ایران از پیگیری برای رفع توقیف این آثار خبر داده است.

هنوز درباره این که این کتاب ها به کدام سازمان دولتی یا نهاد و ناشر خصوصی تعلق دارد و با چه هدفی به قطر حمل می شده است خبری منتشر نشده است.

مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هنوز در این باره واکنشی نشان نداده و در خصوص اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران در برابر این اقدامات تفرقه افکنانه نیز توضیحی نداده اند.