آرشیو پنجشنبه ۵ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۶۹۹
بورس کالا
۱۵
بازار مس

تاخیر در بازگشایی شرکت مس آسارکو به دلیل رکود بازار

دکتر تام فولرتون، استاد اقتصاد دانشگاه یوتپ، گفت: «احتمال بازگشایی کارخانه بزرگی که سال ها به امان خدا رها شده است، نظیر آسارکو در اینجا در ال پاسو، بسیار اندک است.» فولرتون گفت که آسارکو در سال 1999 که قیمت هر پوند مس به 1 دلار رسیده بود، به تعطیلی کشیده شد.

در حال حاضر نیز قیمت هر پوند از این فلز از اوج 4 دلاری آن در ماه ژوئن سال جاری به حدود 52/1دلار رسیده است. فولرتون گفت: «با توجه به این حقیقت که رکود جاری در زودترین حالت پیش از نیمه سال 2009 به پایان نخواهد رسید، بازگشایی چنین کارخانه ای در وضعیت کنونی چندان عاقلانه نخواهد بود.» شهردار جان کوک، که در حال تلاش برای جلوگیری از بازگشایی آسارکو بوده است، گفت که بازگشایی این کارخانه ارزان تمام نخواهد شد. کوک گفت: «راه اندازی مجدد این کارخانه و تولید دوباره مس توسط آن نیاز به ده ها میلیون دلار دارد، و بنا به برآوردی که ما داشته ایم، علاوه بر مخارج راه اندازی حدود 50 میلیون دلار دیگر نیز مخارج جانبی این کارخانه خواهد بود.»

اما فولرتون معتقد است که بازار دوباره سیری صعودی در پیش خواهد گرفت و قیمت ها مجددا افزایش خواهند یافت. او گفت: «زمانی خواهد رسید که تقاضا برای فلزات صنعتی منابع تولیدشده موجود را به مصرف خواهد رساند و قیمت ها تقریبا با سرعت سیر صعودی را در پیش خواهند گرفت.» فولرتون می افزاید که برای بازگشایی این کارخانه ذوب مس، پرونده ورشکستگی ای که هم اکنون مطرح است، باید به انجام خود برسد، و البته مقامات این کارخانه باید افکار عمومی را نیز مجاب کنند.