آرشیو پنجشنبه ۵ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۶۹۹
خودرو
۱۶
رویداد

چشم پروتون به سهم 10درصدی از بازار خودرو ایران

خبرگزاری فارس- مدیر عامل شرکت خودروسازی پروتون مالزی گفت: اگر تنها 10درصد بازار ایران را تصرف کنیم می توانیم سالانه 140هزار دستگاه خودرو به این کشور صادر کنیم.

سید زین العابدین سید محمد طاهر، مدیرعامل پروتون در این باره گفت: بازار ایران پتانسیل زیادی برای پروتون دارد. جمعیت 70میلیون نفری ایران، نیازمند 4/1میلیون دستگاه خودرو در سال است. نرخ خودرو به جمعیت در ایران هم اکنون یک به ده است، بنابراین پتانسیل زیادی برای ورود به بازار خودروی ایران وجود دارد.

وی افزود: اگر تنها به 10درصد سهم بازار خودروی ایران نیز توجه داشته باشیم، این رقم بیش از 140هزار دستگاه در سال خواهد بود.

زین العابدین گفت: تا کنون ما هیچ سرمایه گذاری در ایران انجام نداده ایم. ما تنها حمایت های فنی و آموزش های فنی را در اختیار ایران قرار داده ایم ولی در بلند مدت در خصوص سرمایه گذاری مستقیم در صنعت خودروسازی ایران تصمیم گیری خواهیم کرد. در حال حاضر قراردادهای سی کی دی را برای تولید خودروهای ویرا و جن تو با ایران منعقد کرده ایم.

وی در ادامه گفت: امیدواریم سال آینده مدل های ساگا و پرسونا نیز در ایران تولید شود. خودروهای پروتون واجا که در مالزی به ایمپیان موسوم است، می تواند به عنوان تاکسی در خیابان های تهران مورد استفاده قرار گیرد.

پروتون همچنین حاضر است تولید خودروی مدل ام پی وی را بر اساس قرارداد سی کی دی در ایران آغاز کند.

وی تصریح کرد: خودروی مدل ساگا یک خودروی کاملااقتصادی و مورد توجه نسل جوان است و می تواند جایگزین مناسبی برای خودروهای ایرانی باشد.

پروتون همچنین قصد دارد تا مارس 2009 دفتر خود را در ایران افتتاح کند و این مساله نشانگر تمایل این شرکت برای افزایش حضور در بازار ایران است. زین العابدین گفت، پروتون اکنون به طور جدی تری به بازار ایران فکر می کند. افتتاح دفتر ما در ایران موجب می شود تا حضور بیشتر و مستقیمی در بازار خودروی ایران داشته باشیم و با واقعیت های بازار ایران بیشتر آشنا شویم. ایران می تواند پایگاه مهمی برای افزایش حضور پروتون در بازار خودروی خاورمیانه باشد. شرکت پروتون همچنین در حال مذاکره با شرکت سایپا برای گسترش همکاری های دو جانبه است. سایپا قصد دارد از موتورهای پیشرفته پروتون موسوم به کامپرو در خودروهای خود استفاده و همچنین در تولید خودروهای خود از پلت فرم پروتون نیز استفاده کند.