آرشیو پنجشنبه ۵ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۶۹۹
بازار دیجیتال
۲۷

ابداع سیستم تشخیص ایدز در تلفن همراه

محققان دانشگاه کالیفرنیا به منظور بهبود و ارتقای سطح کنترل بیماری هایی مانند ایدز و مالاریا، گوشی تلفن همراهی را تولید کرده اند که توانایی کنترل شرایط بیماران مبتلابه این دو بیماری را خواهد داشت.

به گفته محققان این دانشگاه، در حال حاضر این سیستم که LUCAS نام دارد، با موفقیت بر روی تلفن همراه و دوربین های مخصوص وب نصب شده است.

این دو دستگاه قادرند با ثبت تصاویری یکسان با استفاده از طول موجی کوتاه از نور آبی نمونه های مایع بدن از قبیل خون و بزاق دهان را مورد بررسی قرار دهد. سیستم LUCAS وظیفه تصویربرداری از میکروذرات موجود در مایعات نمونه را با استفاده از ردیفی حسگر در این تجهیزات به عهده دارد.

به دلیل اینکه سلول های خون و دیگر میکرو ذرات دارای خصوصیات خاص انکسار نور هستند، می توان نوع ذرات را با استفاده از این خصوصیات به راحتی و سرعت تشخیص داده و با استفاده از برنامه «تصمیم محاسباتی» تعداد این ذرات را نیز در نمونه مورد آزمایش تعیین کرد.

اطلاعات به دست آمده از این سیستم را می توان با استفاده از تلفن همراه و یا حافظه های قابل حمل به منظور بررسی دقیق و تشخیص بیماری به بیمارستان های نزدیک انتقال داد.

با وجود اینکه تصاویر به دست آمده از LUCAS به وضوح تصاویر به دست آمده از میکروسکوپ ها نبوده و دانه ها و پیکسل ها در این تصاویر به وضوح مشخص هستند، با این حال به دلیل سرعت بالای این سیستم در شناسایی و شمارش میکروذرات در نمونه های مایع به نسبت میکروسکوپ ها که انجام چنین فرآیندی در آنها زمان گیر، پرهزینه و پیچیده خواهد بود، LUCAS کاربرد بیشتر و مفیدتری در تشخیص بیماری ها خواهد داشت.محققان بر این باورند در صورت کنترل خواص فضایی منبع نور ساطع شده می توان تصاویر دو بعدی از میکروذرات به دست آورد که در این صورت اطلاعاتی کامل تر از خصوصیات ذرات به دست خواهد آمد.