آرشیو سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۷۰۳
مسکن و عمران
۷

واکنش بورس به خبر انتشار اوراق رهنی مسکن

در حالی که یک شنبه گذشته وزیر مسکن از انتشار اوراق رهن ثانویه مسکن در ماه جاری خبر داده بود، دیروز مدیرنظارت بر بازار اولیه سازمان بورس ابهامات پیش روی تشکیل بازار رهن ثانویه را تشریح کرد که این موضع گیری مقام بورسی نشان می دهد انتشار اوراق مذکور به این زودی ها بعید است.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: به رغم پیگیری های وزارت مسکن، تاکنون مشخص نشده که چه مجموعه ای متولی انتشار اوراق رهنی مسکن است تا نسبت به ارائه اطلاعات و دریافت مجوز از سازمان بورس اقدام کند.

بهروز زارع در گفت و گو با خبرگزاری فارس در رابطه با این سوال که آیا در دی ماه امکان انتشار اوراق رهنی مسکن (که به گفته وزیر مسکن با 50میلیارد تومان انجام خواهد شد) وجود دارد یا خیر، اظهار داشت: نکته مبهم و اصلی انتشار اوراق رهنی مسکن این است که مشخص نیست چه مجموعه و کسی می خواهد این اقدام را عملی کند.

وی با بیان اینکه نهادها و ارگان های مختلفی مانند وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و سازمان بورس و وزارت مسکن پیگیر این موضوع هستند تصریح کرد: با توجه به حساسیت ها و وجود برخی مشکلات در خصوص فروش اوراق رهنی مسکن، بررسی های مختلف و متعددی شده و از 2 ماه گذشته نیز مقررات مربوطه توسط بانک مرکزی تهیه و به بانک ها ابلاغ شده است. زارع ادامه داد: مصوبات هیات دولت درحالی انتشار 3 هزار میلیارد تومان اوراق رهنی مسکن است که دو بانک مسکن و ملی به همراه یک بانک خصوصی خواهان انتشار این اوراق بودند، اما هیچ کدام از این سه بانک تاکنون مراحل اجرایی و مقدماتی را انجام نداده اند تا مجوزهای لازم را از سازمان بورس دریافت کنند. وی با اشاره به اینکه سازمان بورس از سال گذشته موافقت اصولی انتشار اوراق رهنی مسکن را اعلام کرده تصریح کرد: هر یک از بانیان و متقاضیان انتشار اوراق رهنی مسکن می توانند نسبت به ارائه اطلاعات مورد نیاز بورس و تکمیل فرم های مربوط اقدام کنند تا سازمان بورس بعد از بررسی های لازم و در کوتاه ترین زمان نسبت به ارائه مجوزهای لازم مبادرت کند.

زارع ادامه داد: وزارت مسکن در حالی علاقه مند و پیگیر انتشار اوراق رهنی مسکن است که مراحل عملیاتی آن باید توسط دیگر گروه ها طی شود.