آرشیو سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۸۷، شماره ۱۷۰۳
بانک و بیمه
۱۳

تفاوت نرخ سکه دولتی و بازار به 10هزار تومان رسید

گروه بازار پول- ما به التفاوت نرخ سکه در بازار آزاد و بانک های تزریق کننده سکه به بازار داخلی به 10هزار تومان رسید.روزگذشته با وجود افزایش 15دلاری نرخ هر اونس طلادر بازارهای بین المللی نرخ هر قطعه سکه بهار آزادی تنها 2هزار تومان رشد کرد و به نرخ 202هزار تومان رسید.

در حالی که نرخ فروش سکه در بانک سپه 210هزار تومان و نرخ فروش سکه در بانک تجارت 212هزار تومان بود.

با توجه به نرخ 89هزار تومانی هر مثقال طلای 17عیار، نرخ 882 دلاری اونس جهانی و نرخ 985تومان هر دلار در بازار داخلی انتظار می رود که نرخ هر قطعه سکه در بازار داخلی حداقل 207هزار تومان باشد.

افت شدید میزان نقدینگی در بازار سکه دلیل اصلی کاهش تقاضا برای آن در آستانه محرم ذکر شده است. اما از آنجایی که بازار سکه داخلی باید به نوعی بازتاب دهنده نرخ های جهانی نیز باشد نباید تنها به انتفاع برخی از فروشندگان بازار از جمله بانک ها و عمده فروشان بیانجامد. بانک مرکزی در جایگاهی به تعیین نرخ عرضه سکه در بانک ها اقدام می کند که بازار در واکنش تدافعی به مقابله با آن برخاسته تا صف خرید سکه از بانک ها را از میان بردارد. تفاوت 10هزار تومانی نرخ سکه در بازار با نرخ آنها در بانک ها، فرصت سرمایه گذاری برای خریداران خرد و به ویژه برای کسانی که در مواقع نیاز شدید مالی سکه های اندک خود را به بازار می برند ضایع کرده است. عملاکسانی که به امید حفظ ارزش دارایی خود در این بازار به سرمایه گذاری اندکی چشم دوخته بودند این روزها در صورت نیاز مالی، چیزی جز زیان عایدشان نخواهد شد. اگر چه بازارهای بین المللی در روزهای اخیر شاهد رونق بازارهای طلااست.

روزگذشته شدت و تداوم یافتن قتل عام در غزه و نگرانی از کند شدن جریان خروج نفت از خاورمیانه ارزش دلار را در مقابل یورو و پوند کاهش داد. نرخ یورو دیروز 13تومان رشد کرد و در عوض دلار 3 تومان از ارزش خود را از دست داد.

نرخ طلااز حد تقریبی 870دلار به محدوده 885دلار رسید و به بالاترین نرخ 2 ماه گذشته دست یافت. افزایش تنش در خاورمیانه تمایل برای خرید یورو را افزایش داده است.