آرشیو پنجشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۷، شماره ۲۴۶۷
جهان
۶

معرفی جنجالی جانشین اوباما در کنگره

گروه بین الملل: راد بلاگوشویچ، فرماندار ایالت ایلینوی آمریکا که متهم به تلاش برای فروختن کرسی خالی مانده باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب این کشور در سنا است روز گذشته در اقدامی که حتی اعتراض اوباما را برانگیخت، رولند بوریس، دادستان پیشین ایالتی را که سیاستمداری رنگین پوست است برای پر کردن کرسی اوباما در سنا معرفی کرد.

به گزارش روزنامه انگلیسی تایمز، در حالی که بلاگوشویچ با چندین اتهام فساد مالی روبه رو است، روال استیضاح او در کنگره ایالتی شروع شده و حزب دموکرات آمریکا که او در آن عضویت دارد خواستار عدم معرفی جانشین اوباما از سوی او شده بود روز گذشته بوریس 71 ساله جمهوریخواه را برای جانشینی اوباما معرفی کرد تا نشان دهد به حزبش پشت کرده است.

اختلاف نظر بر سر اقدام بلاگوشویچبه قدری بالاگرفته که اوباما روز گذشته با صدور بیانیه ای با تاکید بر این که بوریس را سیاستمداری قابل و فردی محترم می داند معرفی جانشین خودش در کنگره را حق بلاگوشویچ ندانست.

با این حال بلاگوشویچ دیروز با برگزاری کنفرانس خبری پرسروصدایی در میشیگان، مرکز ایلینوی با معرفی بوریس به عنوان سناتور دوم این ایالت در کنگره ابراز امیدواری کرد اتهامات وارد آمده به او عضویت بوریس در کنگره را تحت الشعاع قرار ندهد. بوریس هم که 4 روز پس از افشای رسوایی مالی بلاگوشویچ خواستار استعفای او از پست فرمانداری شده بود روز گذشته بلاگوشویچ را ستود و گفت، او فردی قابل احترام است.

طبق قوانین ایالتی در ایلینوی، فرماندار تنها کسی است که می تواند جانشین سناتوری که به هر دلیل از ادامه فعالیت در کنگره باز می ماند را معرفی کند و قوانین در مورد اختیارات کنگره یا احزاب در مخالفت با تصمیم اتخاذ شده در این رابط چندان شفاف نیستند.

رسانه های آمریکا دیروز افشا کردند بوریس در جریان رقابت های انتخاباتی اخیر فرمانداری ها در آمریکا 14 هزار دلار به کمیته انتخاباتی بلاگوشویچ کمک کرده بود. هری دید، رئیس نمایندگان حزب دموکرات در2 مجلس قانونگذاری کنگره آمریکا دیروز تصمیم بلاگوشویچ را جفا به بوریس، مردم ایلینوی و حزب دموکرات دانست و تصریح کرد این انتصاب با وجود چنین حجمی از مخالفت ها ره به جایی نخواهد برد.