آرشیو یکشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۸۷، شماره ۱۷۵۳
بورس کالا
۱۵
دنیای فلز

به دلیل کاهش حجم صادرات چین وارد کننده صرف آلومینیوم شد

کمال الدین غفوری

در ماه ژانویه به دلیل سقوط صادرات آلومینیوم و کاهش آن به 82 تن و افزایش 7/26 درصدی واردات آن از ماه دسامبر، کشور چین یک وارد کننده صرف در این زمینه شده است.

واردات خالص آلومینیوم اولیه در حدود 056/17 تن بود و دست اندرکاران بازار اعتقاد دارند به دلیل این که قیمت ها در چین نسبت به کشورهای دیگر از جذابیت بیشتری برخوردار می باشد، حتی این احتمال وجود دارد که واردات در ماه جاری از این میزان نیز بالاتر رود.

یک تاجر شهر شن ژن می گوید: فاصله بین قیمت آلومینیوم شانگهای و بورس فلزات لندن از اواخر ژانویه به شدت افزایش یافته است و منجر به افزایش سودآوری واردات آلومینیوم به چین برای تجار گردیده است. بنابراین من عقیده دارم که در ماه فوریه واردات آلومینیوم بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد.

در ماه ژانویه صادرات آلومینیوم تقریبا بسیار ناچیز شده بود و از 364/46 تن در ماه دسامبر یک سقوط 8/99 درصدی را متحمل گردید.

وی افزود: مقدار صادرات 364/46 تنی در ماه دسامبر در کمترین حد غیرمعمول خود بوده که این امر ناشی از برخی فعالیت های صادرات مجدد اتفاق افتاد.

میزان صادرات در ماه دسامبر بالغ بر 42 درصد کل صادرات 127/110 تنی در تمام سال بود.

یک تحلیلگر ارشد در پکن اظهار داشت: به طور کلی به دلیل بالاتر بودن قیمت داخلی و عوارض گمرکی 15 درصدی، در حال حاضر این وضعیت برای صادرات آلومینیوم به صرفه نمی باشد.

بر طبق آخرین آمار بدست آمده از اداره گمرک کشور چین، این کشور در ماه ژانویه در حدود 138/17 تن آلومینیوم اولیه وارد کرد که نسبت به سال گذشته 7/18 درصد افزایش پیدا کرده و 7/26 درصد بالاتر از میزان واردات آن در ماه گذشته اش بود.

اما این امر بسیار وابسته به این است که آیا چین عوارض های