آرشیو شنبه ۲۲ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۱۷۶۸
دنیا
۴

درخواست 4/83 میلیارد دلاری اوباما برای تامین مالی جنگ های عراق و افغانستان

ایسنا - رییس جمهوری آمریکا از کنگره این کشور برای انجام عملیات نظامی و دیپلماتیک در عراق و افغانستان 4/83 میلیارد دلار درخواست کرد.

به گزارش سرویس پژوهش کنگره آمریکا درخواست باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا شامل منابع مالی برای اعزام هزاران نیروی دیگر به افغانستان، هزینه این دو جنگ را از زمان حملات تروریستی یازدهم سپتامبر 2001 به حدود یک تریلیون دلار خواهد رساند. وی هم چنین خواستار تامین 25 میلیون دلار برای مبارزه پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، با کارتل های مکزیکی مواد مخدر و انجام اقدامات امنیتی در امتداد مرز آمریکا - مکزیک، به همراه 400 میلیون دلار دیگر برای کمک به تلاش های ضد شورشی گری پاکستان در امتداد مرز افغانستان شده است.

اوباما نامه ای به نانسی پلوسی، رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا از ایالت کالیفرنیا نوشته است. از تقریبا 95 درصد از این منابع مالی برای پشتیبانی از زنان و مردان یونیفرم پوش در کمک به مردم عراق برای برعهده گرفتن مسوولیت آینده خودشان و انجام اقداماتی برای انحلال و شکست القاعده در پاکستان و افغانستان استفاده خواهد شد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داده است که رابرت گیبس، دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، اذعان کرد که رییس جمهوری جدید آمریکا منتقد سیاست جورج بوش، سلف خود، در استفاده از قانون ویژه مشابهی برای تامین منابع مالی این جنگ ها بوده است. وی اعلام کرد که الان در این زمینه به این منابع مالی نیاز است، زیرا پیش از تابستان و پیش از آن که کنگره احتمالاروند عادی اعتبار تخصیصی خود را کامل خواهد کرد، نیاز خواهد شد.

گیبس گفت: این آخرین بودجه پشتیبانی برای عراق و افغانستان خواهد بود.

پلوسی نیز طی بیانیه ای عنوان کرد: کنگره با دقت درخواست اوباما را بررسی خواهد کرد و با دولت بر سر ملاک های مناسب تعیین موفقیت سرمایه گذاران به گفت وگو خواهیم نشست.