آرشیو دوشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۸۸، شماره ۱۹۳۳۴
صفحه آخر
۱۶

انتخابات در فضای بحرانی افغانستان

ناتوانی ناتو در تامین امنیت سراسری در افغانستان، برگزاری انتخابات آینده ریاست جمهوری در این کشور را در هاله ای از ابهام فرو برده است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در گزارشی به وضعیت وخیم امنیتی در افغانستان و چالش های برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور پرداخت.

به نوشته این روزنامه در وزارت کشور افغانستان نقشه ای وجود دارد که نشان می دهد نیمی از خاک این کشور، «منطقه بحرانی» است.

در این نقشه 364 نقطه مشخص شده اند. 10 نقطه به رنگ سیاه که نشانگر سلطه کامل طالبان است و 156 نقطه دیگر که حاکی از خطر زیاد هستند.

این نقشه، یک سوال اساسی را پدید می آورد: با چنین اوضاعی آیا می توان انتخابات فراگیر ریاست جمهوری را در سراسر افغانستان در کمتر از پنج ماه دیگر برگزار کرد؟

انتخابات شوراهای ایالتی نیز قرار است با این انتخابات انجام شود و این مسئله به اصلی ترین موضوع گفت وگوهای فرستادگان واشنگتن (ریچارد هولبروک، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان و پاکستان و ژنرال مایکل مولن رئیس ستاد ارتش آمریکا) در سفر اخیرشان به کابل بود.

آمریکا، ناتو و دولت افغانستان مصمم هستند که انتخابات را در موعد مقرر - 29 مرداد - برگزار کنند، چرا که معتقدند در غیر این صورت بحران سیاسی و قانونی در افغانستان پدید می آید و اوضاع جنگ نیز وخیم تر خواهد شد.

در همین حال یک نگرانی دیگر نیز وجود دارد که رو به افزایش است. حتی اگر نیروهای ناتو و افغان موفق به برقراری امنیت برای انتخابات شوند، آینده و مشروعیت دولت آینده با تردیدهای جدی مواجه است.

نیویورک تایمز در پایان به نقل از «اشرف غنی» که کاندیداتوری خود را برای ریاست جمهوری اعلام کرده می نویسد: به صراحت می توان گفت بین 600 تا 800 هزار رای دزدیده خواهد شد.

«نصرالله باریالی ارسالی» - یک نامزد دیگر ریاست جمهوری - هم معتقد است همه از این وضعیت نگران و ناراحت هستند اما به اعتقاد وی برگزاری یک انتخابات آزاد غیرممکن نیست.