آرشیو سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۵
صفحه آخر
۲۰
خنده جام

در انواع مناظره های با حال

رضا رفیع

یکی از مزایای فوق العاده این مناظرات سیاسی تبلیغاتی دم انتخابات این بود که متوجه شدیم مناظره چقدر مشتری دارد.

خود ما همان موقعی که این مناظرات داشت بکوب انجام می شد، پیشاپیش در همین ستون اعلام کردیم که اگر در طول سال هم اینجور برنامه هایی ادامه پیدا کند؛ تلویزیون ما شاهد بینندگان صدمیلیونی خواهد بود و این رقم، پوز سریال هایی مثل «جومونگ» را هم خواهد زد و این البته کم توفیقی نیست.

راه انداختن:

فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم

بساط گفتگوها را دوباره راه بندازیم!

در همین راستا خوشحالیم که باخبر شدیم ریاست محترم سازمان صدا و سیما نیز در استقبال از این طرح مناظرات دنباله دار، بر استمرار این قبیل برنامه ها در تلویزیون به عنوان یک پل ارتباطی مهم تاکید کردند و گفتند: «از مهم ترین برنامه های آینده رسانه ملی، پیگیری مطالبات مردم در بخش های مختلف با تولید و پخش برنامه های تاثیرگذاری چون مناظره های تلویزیونی خواهد بود.»

پیشنهاد چند نوع مناظره: مناظره همه جورش خوب است و ما نباید فقط به نوع سیاسی آن گیر بدهیم و از آن تعریف سیاسی داشته باشیم. ملت ما به ترویج و توسعه فرهنگ مناظره در زمینه های مختلف نیاز مبرم دارد. فلذا به طور اجمال توجه شما را به چند فقره انواع مناظره جلب می کنیم:

1- مناظره پدر با پسر: در هر جامعه ای بین نسل امروز با نسل دیروز، یک مقداری شکاف هست که معمولی است، فقط باید مراقب باشیم که عمیق تر نشود.

برگزاری مناظره های سمبلیک میان پدرها و پسرها می تواند به آنها کمک کند که زبان همدیگر را بهتر بفهمند و با اصول و ضوابط منطقی گفتگو بیشتر آشنا شوند. مطالعه آثار مکتوب الکساندر دومای پدر و پسر نیز در این راستا می تواند مفید واقع شود.

2- مناظره زن و شوهر: بسیاری از طلاق ها و جدایی هایی که در زندگی زناشویی آدم ها اتفاق می افتد، به خاطر آن است که همدیگر را درک نمی کنند و نمی توانند درست با هم صحبت کنند.

در نتیجه به جای گفتمان، خدای نکرده به کوفتمان متوسل می شوند و با سرشکستگی، سر از دادگاه های خانواده در می آورند.

برگزاری مناظره میان زن و شوهرها (زوج و زوجه سابق)! می تواند طرز درست حرف زدن را به آنها و تمام زن و شوهرهایی که مناظره را از پشت تلویزیون می بینند، یاد بدهد.