آرشیو سه‌شنبه ۲۶ خرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۵۸۵
ایران
۱۵

آلمانی ها امروز به شیراز می آیند تا حافظ بخوانند

شیراز - خبرنگار جام جم: به دنبال قرارداد خواهرخواندگی بین شهرهای وایمار آلمان و شیراز، هیاتی 30 نفره از چهره های برجسته وایمار بعدازظهر امروز 26 خرداد وارد شیراز می شوند.

مدیر روابط عمومی و بین الملل شهرداری شیراز با اعلام این مطلب گفت: به دنبال عقد پیمان خواهرخواندگی بین شیراز و وایمار در بهمن ماه 87 است که این هیات برای سفری 5 روزه به شیراز می آیند.

سیدعلیرضا دیهیمی گفت: این سفر به منظور تقویت و تحکیم هر چه بیشتر روابط دو شهر در چارچوب تفاهم نامه خواهرخواندگی صورت می گیرد. وی مهم ترین برنامه این سفر را اجرای مراسم حافظ خوانی و گوته خوانی در آرامگاه حافظ دانست.

وی افزود: مراسم خواندن شعرهای حافظ و گوته توسط آنت رنه برگ، هنرمند سینمای آلمان و خانم پورگیو از اساتید ادبیات و زبان لاتین همراه با اجرای موسیقی سنتی در حافظیه برگزار می شود.

دیهیمی اعلام کرد: این مراسم ساعت 19 تا 21 امروز 26 خردادماه با حضور ریکن، کاردار فرهنگی سفارت آلمان در ایران و جمعی از مقامات شهری و استانی برگزار خواهد شد.

وی هدف از اجرای آن را، ارج نهادن به آرزوی والای گوته شاعر بزرگ آلمانی برای ایجاد ارتباط دوستانه بین غرب و شرق عنوان کرد.

به گفته مدیر روابط عمومی شهرداری شیراز، این هیات در سفر 5 روزه شان از جاذبه های تاریخی گردشگری استان فارس از جمله تخت جمشید، نقش رستم، مجموعه تاریخی بیشاپور و شهرستان فیروزآباد و... نیز دیدن خواهند کرد.

وی افزود: با توجه به این که شیراز، خاستگاه فرهنگ و تمدن، همچنین نقطه پیوند گوته و حافظ است، تلاش می شود از طریق همکاری های فرهنگی، آموزشی و اقتصادی، صلح، دوستی، تعامل و تبادل به بهترین شکل ممکن بین دو کشور ایران و آلمان ایجاد شود.

وی همچنین از اعزام تیم فوتبال نوجوانان شیراز به وایمار خبر داد و گفت: حوزه تربیت بدنی شهرداری با همکاری سازمان تربیت بدنی شیراز، به دعوت شهرداری وایمار، طی چند ماه آینده تیم فوتبال نوجوانان شیراز را برای انجام مسابقات دوستانه با تیم فوتبال نوجوانان وایمار، به این شهر اعزام می کند.

گفتنی است که وایمار آلمان سال 1999 پایتخت فرهنگی اروپا اعلام شد؛ در این شهر بزرگانی چون شیللر، گوته، هردر و... متولد شده و بالیده اند.