آرشیو پنجشنبه ۱ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۶۸۴
صفحه اول
۱

بلر: اگر بتوانم موگابه را سرنگون می کنم

نخست وزیر سابق انگلیس اظهار داشت که وی همان طور که با کمک آمریکا حکومت صدام را سرنگون کرد، اکنون تلاش می کند که دولت رابرت موگابه را به چنین سرنوشتی مبتلاکند. به گزارش ایسنا، تونی بلر نخست وزیر سابق انگلیس، در گفتگو با پایگاه اینترنتی اشترن، گفت: اگر ابزار سرنگونی رابرت موگابه دیکتاتور زیمبابوه را داشته باشم، وی را سرنگون خواهم کرد. بلر در تشریح یکی از خط مشی ها و اصول سیاست خارجی خود گفت: اگر کاری را بتوانی انجام دهی پس باید آ ن را عملی کنی. نخست وزیر سابق انگلیس برای مثال در همین راستا به سرنگونی دولت موگابه اشاره کرد و گفت: برای مثال اگر کسی این امکان را داشته باشد که دیکتاتور زیمبابوه را سرنگون کند، باید این اقدام را عملی کند. وی گفت: موگابه کشورش را سرنگون کرد و انسان های بسیاری کشته شدند؛ افرادی که نباید کشته می شدند.

تونی بلر در بخشی از مصاحبه خود با اشترن گفت: جنگ عراق برای انگلیسی ها یک درد است.

وی در پاسخ به سوالی در همین ارتباط گفت: من باید با این درد زندگی کنم، چرا که من ناگزیر از زندگی کردن با پیامدهای تصمیم خود هستم.

بلر اعتراف کرد: اسناد و مدارک و دلایلی که حاکی از مالکیت سلاح های کشتارجمعی دولت سابق عراق بود "اشتباه" بود اما هرگز از سقوط صدام اظهار تاسف نمی کنم.

بلر همچنین گفت که وی سرسختانه برای آن چیزی که حق فلسطینی هاست و متعلق به آنهاست، می جنگد اما اسرائیل باید در صورتی که مورد حمله قرار گرفت بتواند از خود دفاع کند.