آرشیو پنجشنبه ۱ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۶۸۴
گلدونه
۸

کردستان، سرزمین کوه و چشمه

استان کردستان با مساحتی حدود 235/28 کیلومتر مربع در غرب ایران، در مجاورت خاک عراق قرار دارد. این استان از شمال به استان های آذربایجان غربی و زنجان و از مشرق به استان همدان و بخش دیگری از استان زنجان، از جنوب به استان کرمانشاه و از مغرب به کشور عراق محدود است. مرکز استان کردستان شهر سنندج است و از شهرهای مهم آن می توان به سقز، قروه، بیجار، مریوان، بانه، دیواندره و کامیاران اشاره کرد.

آب و هوا: این استان تحت دو عامل خشکی تابستان و سرمای زمستانی کوهستان قرار دارد. بخش وسیعی از استان در شرایط آب و هوایی کوهستانی، سرد و مدیترانه ای با باران بهاره قرار دارد. آب و هوای کردستان در تجزیه خاک، رویش گیاه، گسترش علفزار، شرایط مساعد توسعه کشتزار، مناطق مناسب و معیشت شبانی و گله داری و گسترش جنگل و باغداری نقشی تعیین کننده دارد.

پیشینه تاریخی: استان کردستان بخشی از سرزمینی است که تحت حکومت مادها اداره می شد. نخستین اقامتگاه اقوام آریایی در مناطق شرق و غرب دریاچه ارومیه بود، گروهی در منطقه شرق مستقر شدند و نام سرزمین <آمادای> بر آن نهادند و گروهی در غرب دریاچه ارومیه ساکن شدند و آن سرزمین را پارسوا (پارسوما) نامیدند. گروه نخستین، دولت ماد را پدید آورد و گروه دوم پادشاهی نیرومند هخامنشی را ایجاد کرد.

زبان: مردم کردستان به زبان کردی سخن می گویند. کردی، زبانی است که در ایران، عراق، ترکیه، قفقاز و سوریه به آن صحبت می کنند و از شاخه گویش های غربی زبان های ایرانی محسوب می شود.

مذهب: دین کردها چه قبل از اسلام و چه در دوره اسلامی با دین سایر اقوام ایرانی مشترک بوده و هست. امروزه دین رسمی کردها اسلام است و بیشتر مردم از هموطنان اهل سنت و بقیه نیز پیرو مذهب شیعه هستند. کردستان را باید سرزمین کوه های سر به فلک کشیده و چشمه های زلال و جوشان نامید. این شهر بسیار دیدنی است و هرکس مخصوصا در ایام تابستان که هوای آنجا خنک است به کردستان سفر کند، قطعا پشیمان نخواهد شد