آرشیو سه‌شنبه ۲۰ امرداد ۱۳۸۸، شماره ۲۶۳۱
دانش
۱۲
طرح نو

نرم افزاری برای مدیریت سیستم های کلاستری

فرناز محمدی پور

از آنجا که تکنولوژی ایجاد و مدیریت سیستم های کلاستری به عنوان یک راه حل مقرون به صرفه به منظور دستیابی به ابررایانش نرم افزاری جزو استراتژیک و بنیادی در سطح جهان به شمار می رود، به تازگی احسان موسوی خانقاه و سیده لیلی میرطاهری نسل جدید این نرم افزار را ارائه کرده اند که علاوه بر دستیابی به این تکنولوژی از مزایای منحصر به فردی نیز برخوردار است. ارائه این طرح علاوه بر مزایای اقتصادی، ایران را در شمار کشورهای صاحب این فناوری قرار داده است. گفتگوی ما را در این خصوص با احسان موسوی بخوانید.

تاکنون چه کشورهایی به این تکنولوژی دست یافته اند؟

اکثریت قریب به اتفاق پیاده سازی های صورت گرفته در مورد نرم افزار ایجاد و مدیریت سیستم های کلاستری در ایالات متحده آمریکا و در سطوح بالای معماری سیستم عامل انجام گرفته است. کشورهای صاحب این فناوری دانش فنی این محصول را در انحصار خود داشته و هیچ دانش فنی را در اختیار مصرف کنندگان قرار نمی دهند.

نرم افزار Cshrifi چگونه نرم افزاری است؟

پیاده سازی نرم افزار ایجاد و مدیریت سیستم های کلاستری در سطح هسته سیستم عامل صورت پذیرفته است، این امر باعث شده است که نرم افزار Cshrifi علاوه بر ایجاد و مدیریت سیستم کلاستری توانایی استفاده از زبان های برنامه سازی سنتی را برای برنامه سازی در سطح هسته سیستم کلاستری فراهم می کند.

استفاده از این سیستم چه مزایایی را برای کاربران به همراه دارد؟

پیاده سازی این نرم افزار در سطح هسته سیستم عامل باعث شده است که کارایی این نرم افزار در زمان اجرای برنامه (Run Time) حدود 30 الی 35 درصد و در مدیریت کارای منابع در سطح سیستم کلاستری حدود 50 الی 54 درصد در مقایسه با نرم افزارهای مشابه خارجی خود بالاتر باشد.

این نرم افزار چه تحولی را در استفاده کاربران به وجود می آورد؟

استفاده از Cshrifi این امکان را برای کاربران فراهم می کند که با استفاده از کامپیوترهای متداول و شبکه کامپیوتری متعارف به توان محاسباتی و پردازشی و ضریب اطمینان بالاکه مورد نیاز برنامه های محاسباتی پیچیده و سنگین است دست یابند که این امر بدون نیاز به هیچ گونه سخت افزار ویژه صورت می گیرد.