آرشیو یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۴۳۵۱
صفحه اول
۱

انتقاد 46 کارگردان به اکران های بی کیفیت

عباس رافعی: «سینمادارها» تصمیم گیرنده سینمای ایران شده اند

عباس رافعی با اشاره به مافیای اکران اظهار داشت: سینما در تسلط کپی های دست چندم از فیلمفارسی های قبل از انقلاب است چرا که سینمادارها تصمیم گیرنده سینمای ایران شده اند.

این کارگردان سینما در گفت و گو با شبکه ایران، در مورد بیانیه ای که بتازگی از سوی شماری از سینماگران در خبرگزاری ها منتشر شده، گفت: این بیانیه احساس خطر و هشداری است نسبت به افزایش اکران فیلمهای مبتذلی که منجر به تخریب فرهنگ عمومی می شوند. کارگردان «آفتاب بر همه یکسان می تابد» در ادامه افزود: فیلم هایی که برای سینمای ایران افتخار به ارمغان آورده، در سینماهای کشورمان فرصت نمایش نیافته و استمرار چنین جریانی سبب خواهد شد که در آینده چیزی به نام سینمای فاخر ایران باقی نمانده و سینماها تحت سلطه فیلمفارسی ها قرار گیرد. رافعی که یکی از امضاکنندگان این بیانیه است، خاطرنشان ساخت: در لیست فیلم های پشت سد اکران اسامی فیلم هایی دیده می شود که می توانند فرهنگسازی کرده و در رشد و تعالی سینمای ایران سهمی داشته باشند، اما متاسفانه بر روی پرده های سینما فیلم هایی نمایش داده می شود که با ترویج ابتذال سعی در تخریب فرهنگ عمومی دارند؛ فیلم هایی که کپی های دست چندم از فیلمفارسی های قبل از انقلاب هستند به این علت که سینمادارها تصمیم گیرنده سینمای ایران شده اند.

وی که قرار است بزودی فیلم سینمایی «در جست وجوی کریس» را بسازد با اشاره به تخلف سینمادارها اذعان داشت: این سینمادارها هستند که تصمیم می گیرند چه فیلمی را اکران کنند و چه فیلمی را اکران نکنند.درست مثل این که محصولی با کیفیت بالاتولید شده و وارد بازار شود اما مغازه دارها تصمیم بگیرند که محصول در زیر میز پنهان شود و به فروش نرسد تا شما را از بازار حذف کنند.

این کارگردان با تاکید بر این نکته که هرگونه برداشت سیاسی مخالف منظور نویسندگان بیانیه است، تصریح کرد: ما امضا کنندگان بیانیه همسو با اقدامات جدید معاونت سینمایی و وزارت ارشاد قصد داریم به جنگ این جریان رفته و دیگر سینماگر مظلوم نباشیم.

رافعی در پایان خاطرنشان ساخت: «این بیانیه یک بیانیه صنفی و یادآوری و پیشنهادی است به معاونت سینمایی که «ما هنوز زنده ایم پس شما هم کمک کنید تا زنده بمانیم».