آرشیو یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۴۳۵۱
داخلی
۵

کتاب سند «پهلویسم یا شبه مدرنیسم در ایران» منتشر شد

«پهلویسم یا شبه مدرنیسم در ایران» عنوان کتاب سندی است که از سوی مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری تدوین شده و نوسازی فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی را به روایت اسناد رژیم پهلوی تصویر کرده است.

مجموعه حاضر تحولات فرهنگی اسناد تاریخی دوره پهلوی را در این روند بازنمایی می کند. نوسازی فرهنگی و هویتی ایران در دوره سلطنت پهلوی ها بر دو پایه ناسیونالیسم باستان گرا و تجدد غربی شکل گرفت. در دوره رضاشاه این نوسازی بیشتر به ظواهر و ابزار مدرن محدود شد که در اجرای آن از خشونت و حذف مظاهر و شعائر مذهبی نیز مضایقه نگردید. این نوسازی در دوره محمدرضا شاه با توجه به پیچیده تر شدن روابط ایران و غرب از جنسی دیگر شد. اگر در دوره رضاشاه مسائل زنان در اموری چون کشف حجاب دنبال می شد، در این دوره مسائل فرهنگی زنان و ارتباط با مجامع بین المللی زنان مورد توجه است. چنین وضعیتی در مورد جوانان و دانشجویان به گونه ای دیگر اعمال می شد و سلطنت پهلوی درصدد اجرای سیاست های فرهنگی و هویتی مورد نظر خود با جعل عنوان بومی سازی بود.«کتاب پهلویسم یا شبه مدرنیسم» با بررسی و انتشار اسناد در اختیار مرکز پژوهش و اسناد ریاست جمهوری که برای اولین بار منتشر می شود زوایای جدیدی از نوسازی های غیربومی در عصر پهلوی را به تصویر می کشد. پیش از این نیز این مرکز با همکاری خانه کتاب تهران کتاب سند «تبارشناسی و بررسی عملکرد سازمان برنامه و بودجه رژیم پهلوی» را منتشر کرده بود.

مرکز پژوهش ها و اسناد ریاست جمهوری در راستای تبیین الگوی ایرانی - اسلامی توسعه و ایجاد راهنمای عمل تاکنون آثار متعددی از جمله «دولت اسلامی و بازتولید فرهنگ بومی»، «دولت اسلامی و توسعه ایرانی- اسلامی»، «دولت نهم و اقتصاد ایرانی- اسلامی» و «مبانی تکوین دولت ایرانی- اسلامی» را منتشر کرده است.