آرشیو یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۴۳۵۱
ایران زمین
۱۹

19 رشته صنایع دستی گلستان شناسنامه دار شد

گرگان – خبرنگار «ایران»: با هدف معرفی محصولات صنایع دستی استان گلستان در سطح بین المللی، 19 رشته صنایع دستی استان شناسنامه دار شدند.

انوشیروان گرایلی معاون هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان با اعلام این خبر افزود: این اقدام در راستای معرفی و ساماندهی تولیدات صنایع دستی جهت عرضه در نمایشگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی، ساماندهی قیمت تولیدات صنایع دستی و جلوگیری از عرضه کالاهای غیرصنایع دستی و خارجی در نمایشگاه ها و جلوگیری از جایگزینی مصنوعات ماشینی به جای صنایع دستی انجام شد.

وی اظهار داشت: جلب اعتماد مشتری به کالاهای صنایع دستی و نظارت کارشناسان صنایع دستی بر کالای تولیدی هنرمندان و درنهایت تشویق و ترغیب هنرمندان در بالابردن کیفیت محصولات صنایع دستی در حفظ اصالت های فرهنگی و هنری، آثار هنرمندان و تولیدکنندگان در کلیه رشته های بومی و غیربومی در سطح شهرها و روستاهای این استان شناسنامه دار شدند.

گرایلی خاطرنشان کرد: تاکنون 29 هنرمند در 19رشته صنایع دستی در نمایشگاه های استانی و کشوری تولیدات خود را به صورت شناسنامه دار به نمایش گذاشته اند.

معاون هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی گلستان یادآور شد: با توجه به اجرای این طرح تاکنون رشته های بومی شامل سوزن دوزی ترکمن، نمد مالی، جاجیم بافی، گلیم بافی، پارچه بافی سنتی، البسه محلی بومی علی آبادکتول و ترکمن، شیشه و رشته های غیربومی از جمله چاپ باتیک، سوزن دوزی سنتی، تراش سنگ های قیمتی، معرق و منبت، قلمزنی، نگارگری، مصنوعات چرمی و پیکرتراشی شناسنامه دار شده اند.

گرایلی ادامه داد: کارشناسان این معاونت طی بازدیدهای دوره ای از کارگاه های صنایع دستی سطح استان، هنرمندان صنایع دستی را مشاوره هنری داده تا در راستای اهداف مذکور بتوانند تولیدات صنایع دستی گلستان را در سطح بین المللی به صورت هویت دار معرفی کند.