آرشیو یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸، شماره ۴۳۵۱
خانواده
۱۲

گفت وگو با مژگان پیرایش، مادر بامداد

ارتباط عاطفی با فرزند

چه زمانی متوجه شدید که فرزندتان استعداد داستان نویسی دارد؟

از زمانی که شروع به حرف زدن کرد جملات را بخوبی بیان می کرد و از واژه هایی که بالاتر از سن اش بود استفاده می کرد. اولین شعری را که با وزن و قافیه تمرین کرد، دو سال و نیم داشت.

چطور او را تشویق می کردید تا خلاقیتش شکوفا شود؟

مهمترین عامل در برگیرنده رشد استعداد کودکان ارتباط گرفتن با کودک و ایجاد احساس امنیت و آرامش در او است. برای بامداد زیاد کتاب می خواندیم. شعر و کتاب های مختلف از جمله شاهنامه را برای او می خوانیم. هر وقت نیاز بود برایش وقت می گذاشتم. زمان هایی بود که من و همسرم خسته از سرکار می آمدیم و بامداد بارها و بارها قلم و کاغذ می آورد تا داستانش را بنویسیم، با صبر و حوصله آن را می نوشتیم تا فضایی برای شکوفایی اش ایجاد شود.

از چه ابزاری استفاده می کردید؟

کتاب، CD و داستان هایی که دوست داشت را برایش می خواندیم.

در چه کلاس های آموزشی شرکت کرده است؟

نقاشی، موسیقی، اسکیت و شنا جزو برنامه هایش بود اما رشد و استعداد در ادبیات از پدرش سرچشمه می گیرد.

چطور فضای خانه را برای او آماده می کردید؟

او معمولا مشغول بازی بود. وقتی می گفت می خواهد داستان بگوید، من و پدرش فضاهای مختلف را برای او آماده می کردیم و سرگرمی هایش را به دیدن برنامه های تلویزیون خلاصه نمی کردیم. ترجیح می دادیم بیشتر وقت خود را با مطالعه سپری کنیم و بامداد نیز در این موضوع همراه ما می شد.

از داستان های تخیلی اش بگویید؟

داستان هایش برگرفته از خلاقیت خودش بود و برای ما جذاب و کودکانه بود اما از شنیدن آنها لذت می بردیم. بامداد استعداد ذاتی دارد و این استعداد باید شکوفا شود.

زیباترین جمله ای که از او شنیده اید؟

هیچ گاه از ذهنم جمله ای که در سن سه سالگی به من گفت پاک نمی شود. او گفت: مامان وقتی نفس می کشی، نفس هایت برام قصه می گن.

نقش مادر در رشد استعداد کودک چقدر است؟

ارتباط نزدیک با کودک بسیار مهم است. مادر باید از لحاظ عاطفی به کودک خود نزدیک باشد و در محیط مثبت با عاطفه مادر است که استعدادهای او رشد پیدا می کند.