آرشیو سه‌شنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۰۸
اخبار کشور
۳

در آستانه انتخابات نوری مالکی شایعات در مورد فشار ایران به عراق را تکذیب کرد

نخست وزیر عراق شایعات در مورد فشارهای ایران بر عراق در آستانه انتخابات پارلمانی در این کشور را تکذیب کرد و گفت که باب تشکیل ائتلاف های انتخاباتی با همه باز است.

به گزارش فارس به نقل از روزنامه دولتی الصباح، «نوری المالکی» در پاسخ به سوالات خبرنگاران از طریق پایگاه خبری مرکز ملی اطلاع رسانی برخی شایعات در رسانه های این کشور در مورد نقشه ترور وی و همچنین داشتن دو تابعیت را تکذیب کرد.

نخست وزیر عراق همچنین شایعات منتشر شده درباره فشارهای ایران در آستانه انتخابات در این کشور را تکذیب کرد و گفت: اما درباره آنچه در مورد فشارهای ایران به ما گفته می شود، باید بگویم که هیچ فشاری وجود ندارد و باب تشکیل جبهه های انتخاباتی الان و در آینده با همه و نه گروه های خاص باز است.

وی در مورد طرح های دولت برای تحکیم مناسبات عراق و عربستان و نحوه موضع گیری عربستان در رویدادهای اخیر در عراق گفت: تمامی طرح های عراق با موضع منفی عربستان مواجه شده است و دیگر طرحی در این زمینه نداریم.

نخست وزیر عراق در عین حال تاکید کرد که هر زمان که عربستان بخواهد، آمادگی برای آغاز مناسبات طبیعی و پیشرفته وجود دارد.

وی در ادامه با ابراز امیدواری درباره تشکیل دولت شراکتی در عراق تاکید کرد: ضرورتا اینگونه نیست که هر جریانی که در انتخابات وارد می شود، باید در دولت نقش داشته باشد، بلکه دوره آینده دوره ای است که جریان های سیاسی برای تشکیل دولتی با اکثریت مطلوب ائتلاف های سیاسی تشکیل می دهند.

مالکی ادامه داد: البته مشخص است که دولت از هر گروه هایی که تشکیل شده باشد، باید دولت شراکتی باشد و این دولت نماینده ملت عراق خواهد بود نه اینکه براساس آمار و ارقام نماینده بخشی از مردم شود.

وی با استقبال از متحد شدن ائتلاف خود موسوم به «دولت قانون» با «ائتلاف ملی عراق» به ریاست عمار حکیم و سایر ائتلاف های عراقی گفت: در صورتی که آنها با این درخواست موافقت کنند که این ائتلاف ها به صورت تشکیل یک جبهه ملی باشد و هر حزب ساختار و اسم و خصوصیات خود را حفظ کند، «دولت قانون» نیز از پیوستن به ائتلاف های دیگر استقبال می کند.