آرشیو یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۱
دنیا
۴

بر اساس نتایج تازه ترین نظرسنجی: کاهش محبوبیت اوباما به زیر50 درصد

ایسنا- نتایج تازه ترین نظرسنجی که توسط موسسه گالوپ انجام شد حاکی از این است که میزان محبوبیت رییس جمهوری آمریکا در دومین نظرسنجی بزرگ به زیر 50 درصد سقوط کرده است که نشان می دهد که مناظرات طولانی مدت دولت وی در مورد مراقبت های بهداشتی و ضعف در اقتصاد به جایگاه وی لطمه زده است.

نتایج نظرسنجی موسسه گالوپ نشان داد تنها 49 درصد آمریکایی ها عملکرد باراک اوباما را تایید می کنند. همچنین یک تحقیق از سوی دانشگاه کوینیپیاک (Quinnipiac) نتایج مشابهی داشت و میزان حمایت ها از باراک اوباما را 48 درصد نشان داد.

این اولین بار است که حمایت ها از باراک اوباما در نظرسنجی های این دو موسسه به زیر اکثریت سقوط می کند. میزان حمایت ها از اوباما در حالی به زیر 50 درصد رسیده است که تنها چند ماه از رسیدن وی به قدرت در ماه ژانویه می گذرد. حمایت ها از باراک اوباما در آن زمان در حدود 70 درصد بود.

نتایج نظرسنجی گالوپ حاکی از این است که کاهش حمایت های مردمی از وی به دلیل مناظرات مکرر بر سر مراقبت های بهداشتی و وضعیت ضعیف کشور در زمینه اقتصاد با وجود میلیون ها آمریکایی فاقد شغل است.

موسسه گالوپ در تحلیلی از نظرسنجی خود اعلام کرد: آمریکایی ها هم چنان نگران اتکای دولت اوباما به بودجه دولتی برای حل مشکلات مردم و رشد کسری بودجه فدرال هستند.

از زمان جنگ جهانی دوم به بعد باراک اوباما چهارمین رییس جمهوری آمریکا از نظر سرعت کاهش حمایت های مردمی است و از این حیث پس از جرالد فورد، بیل کلینتون و رونالد ریگان قرار می گیرد. پیتر براون، معاون مدیر موسسه نظرسنجی دانشگاه کوینیپیاک گفت: اگرچه حمایت از عملکرد اوباما به زیر 50 درصد در سطح ملی رسیده است ولی این مساله از حیث آماری با میزان محبوبیت 50 درصدی وی در ماه اکتبر تفاوتی ندارد.