آرشیو یکشنبه ۱۳ دی ۱۳۸۸، شماره ۱۹۸۳
بانک و بیمه
۱۲

مدیر عامل بیمه البرز: رقابت شرکت ها در نرخ شکنی موجب کاهش حجم حق بیمه ها شد

مدیر عامل بیمه البرز با اشاره به کاهش حجم حق بیمه های تولیدی در رشته های آزاد شده گفت: با توجه به افزایش تعداد بیمه نامه ها، نرخ شکنی برخی بیمه ها موجب کاهش حجم حق بیمه های تولیدی شده است.

محمد ابراهیم امین در گفت وگو با خبرگزاری «فارس» در مورد دلیل کاهش حق بیمه های تولیدی در برخی رشته های آزادشده خاطرنشان کرد: برخی شرکت ها پس از آزادسازی تعرفه ها یک پنجم تا یک هفتم نرخ های سابق را ارائه می دهند و این دلیل کاهش حجم حق بیمه های تولیدی بوده است. مدیر عامل بیمه البرز در مورد دلیل ارائه نرخ های پایین خاطرنشان کرد: برخی شرکت ها بدون کارشناسی نرخ ارائه می دهند و فقط به پرتفوی بالاتر اهمیت می دهند.

وی افزود: اگر به تعداد بیمه نامه ها توجه کنیم، متوجه می شویم که تعداد کاهش نیافته، بلکه برخی شرکت ها با نرخ شکنی موجب کاهش حق بیمه های تولیدی شده اند.

امین در واکنش به این سوال که آیا بیمه مرکزی بر این نرخ ها نظارت می کند، پاسخ داد: بیمه مرکزی برای آزادسازی تعرفه ها شرایطی از جمله صلاحیت داشتن کارشناسان ارزیابی ریسک و ارائه گزارش نحوه محاسبه حق بیمه را که به تصویب بیمه مرکزی برسد، تعیین کرده است؛ اما این نظارت ها روی کاغذ است و اجرایی نشده است.

براساس گزارش بیمه مرکزی از عملکرد شش ماهه اول سال 88 صنعت بیمه حق بیمه های تولیدی در برخی رشته ها مانند کشتی و باربری با کاهش روبه رو بوده است.

براساس این گزارش، رشته باربری با 24 درصد و کشتی با 29 درصد کاهش مواجه بوده است. این دو رشته براساس مصوبه شورای عالی بیمه در چارچوب برنامه اصلاح نظام تعرفه بازار بیمه از تیر ماه آزاد شده اند.