آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۲۷۵۹
سلامت
۵

با اشاره به رشد اختلالات باروری در 50 سال اخیر

سالانه 120 هزار زوج به جمعیت نابارور کشور اضافه می شوند

گروه سلامت: قائم مقام سازمان نظام پزشکی کشور با اشاره به افزایش سالیانه 120 هزار زوج نابارور در کشور رشد اختلالات باروری در 50 سال اخیر را چشمگیر برشمرد و افزود: می توان از آلاینده ها، شیوه زندگی، پسماندها، الگوهای تغذیه ای غلط، فعالیت نامناسب فیزیکی، پسماندهای کشاورزی و زراعی به عنوان عوامل موثر در بروز ناباروری نام برد.

دکتر علیرضا زالی در افتتاحیه پانزدهمین کنگره سالیانه باروری و ناباروری با موضوع حفظ باروری که در بیمارستان فوق تخصصی محک برگزار شد با بیان این که وجود استروژن در شیر ثابت شده است بر ضرورت بهسازی صنایع شیر کشور تاکید کرد و افزود: تغذیه و شیوه زندگی ایرانیان بر میزان شیوع سرطان و حتی قدرت باروری تاثیرگذار است.

وی با بیان این که 5/12 تا 13 درصد از مردم کشور مصرف کننده انواع محصولات دخانی هستند، گفت: امروزه اثر سیگار بر روی کاهش رشد فولیکول و تحرک اسپرم ثابت شده است. سوءتغذیه و استرس هم تا حدود 20 درصد میزان تحرک اسپرم را کاهش می دهد.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی کشور حفظ باروری در بیماران سرطانی را سرآغاز نوینی برای باروری برشمرد و افزود: بررسی ها نشان داده است که نگرش 90 درصد از بیماران مبتلابه سرطان بدون توجه به نوع و درجه سرطان برای حفظ باروری مثبت است.

دکتر زالی ادامه داد: همچنین 75 تا 80 درصد از درمانگران سرطان به حفظ باروری معتقدند اما این امر در عمل 30 درصد است. وی با بیان این که سیمای وحشتناک سرطان می تواند ایده حفظ قدرت باروری را برای خانواده های آنها به دست فراموشی بسپارد، گفت: مناسب آن است که اگر پروتکل درمانی خاصی برای جوانان و نوجوانان مبتلابه سرطان تدوین می شود حفظ باروری را هم مدنظر قرار داد.

قائم مقام سازمان نظام پزشکی کشور سرطان را سومین علت مرگ در کشور برشمرد و افزود: در تلاطم جهانی با افزایش درصد معدل شیوع سرطان به عنوان یک عامل کاهنده عمر روبه روییم؛ به نحوی که از هر 300 کودک، یک نفر در معرض خطر ابتلابه سرطان قرار دارد.

زالی یادآور شد: 75 درصد از تومورهای کودکان به نوعی علاج پذیرند. این در حالی است که 78 درصد از مبتلایان سرطان ها در سنین زیر 25 سال بقایی بیش از 5 سال دارند.