آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۲۷۵۹
صفحه آخر
۲۰
روزانه ها

یادی از دلاوران نیروی دریایی

جام جم: پیش از آن که عملیات معروف «ثامن الائمه» انجام و حصر آبادان شکسته شود، تکاوران نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در کیلومتر 5 جاده آبادان ماهشهر مستقر شدند و با تلاش و جانفشانی هایشان، نیرو های دشمن را به ستوه آوردند. آنها به فاصله کمی قبل از آغاز عملیات شکست حصر آبادان، عملیات موفقی را انجام دادند که بعد ها به «عملیات شفق» معروف شد؛ عملیاتی که با انجام آن جاده آبادان ماهشهر آزاد شد وآزاد شدن این محور، کمک زیادی به پیروزی عملیات ثامن الائمه کرد. به بهانه فرارسیدن این روز نگاهی داریم به شکل گیری یگان تکاور و عملیاتی که انجام شد.

براساس اطلاعات تهیه شده از سوی گروه پژوهش دفاع مقدس نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، تکاوران نیروی دریایی که از روزهای آغازین تجاوز سراسری دشمن در دفاع از خرمشهر، حماسه های ماندگاری آفریدند و در عملیات انهدام سرپل دشمن متجاوز در کوی ذوالفقاری آبادان، این شهر را از لوث وجود مزدوران بعثی پاک ساخته و داغ عملی ساختن رویاهای شیطانی دشمنان را برای همیشه بر دل آنها گذاشتند، مطابق دستورات صادره برای تجدید سازمان به استراحت و آمادگی فراخوانده شدند. یگان های تکاور دریایی که تا این زمان در سازمان خود فاقد افراد وظیفه بود، با به کار گرفتن منقضی خدمت های سال 56 یک ساختار نظامی جدید تشکیل داد. این یگان پس از فراگرفتن آموزش های لازم در اردوگاه آمادگی، ماموریت یافت به منظور سد پیشروی دشمن در کیلومتر 5 محور آبادان ماهشهر استقرار یابد. این عملیات آفندی و پدافندی که عملیات شفق نامگذاری شد، از تاریخ 24 دیماه 1359 یعنی 29 سال پیش در چنین روزی با ایجاد خاکریز های اولیه آغاز شد و با توسعه خاکریزها و استحکامات دفاعی، متجاوزان را در منطقه جنوب جاده آبادان ماهشهر با اجرای آتش و عملیات ایذایی و تاخت های شبانه به ستوه آورد.

گروه رزمی تکاوران دریایی در دهم تیرماه 1360 همزمان با عملیات آفندی سایر نیرو به مواضع دشمن در منطقه میدان تیر آبادان و جنوب محور آبادان ماهشهر هجوم برده و با وارد آوردن خسارات و تلفات قابل توجهی به دشمن متجاوز، این منطقه را از لوث وجود مزدوران بعثی پاک کرد. این عملیات علاوه بر آزادسازی جاده آبادان ماهشهر و مناطق جنوبی آن، زمینه های لازم را برای اجرای عملیات بزرگ ثامن الائمه و شکست حصر آبادان (که در دهم مهرماه 1360 انجام شد) مهیا ساخت. یاد و خاطره شهدای این عملیات گرامی باد.