آرشیو پنجشنبه ۲۴ دی ۱۳۸۸، شماره ۲۷۵۹
صفحه آخر
۲۰

از دور از نزدیک

بزرگداشت استاد دوانی

جام جم: دیروز سالگرد درگذشت استاد علی دوانی بود. به همین مناسبت سومین برنامه از سلسله بزرگداشت های دانشمندان و علما، از سوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، به گرامیداشت مقام این استاد و پژوهشگر علوم دینی اختصاص یافت.

در این نشست که عصر دیروز در فرهنگسرای ابن سینا برگزار شد، پژوهشگران و نویسندگانی ازجمله حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خسروشاهی، حجت الاسلام و المسلمین محمدجواد حجتی کرمانی، حسن انوشه، محمدرضا کائینی و حجت الاسلام والمسلمین رضا مختاری (سرپرست دائره المعارف کتاب شناسی شیعه) به سخنرانی در باب ابعاد زندگی این عالم معاصر پرداختند. در روزهای آتی گزارش این نشست را در صفحه اندیشه روزنامه جام جم خواهید خواند.

سارق کلروفیل

مهر: زیست شناسان برای اولین بار در جهان موجودی عجیب را شناسایی کرده اند که نیمی گیاه و نیمی حیوان است و توانایی تولید کلروفیل را دارد.

این حلزون دریایی، ژن هایی که توانایی تولید کلروفیل را در وی به وجود آورده است از خزه هایی که به عنوان غذا مصرف می کند، دزدیده و با کمک این اموال دزدی می تواند فرآیند فتوسنتز را انجام دهد، فرآیندی که گیاهان از آن برای تبدیل نور به انرژی استفاده می کنند.

این جاندار به این شکل از مولکول های حاوی انرژی برخوردار است که برای تامین انرژی آنها نیازی به خوردن مواد غذایی ندارد. به گفته دانشمندان در دانشگاه فلوریدای جنوبی این اولین باری است که حیوانی با توانایی تولید کلروفیل در جهان کشف شده است. فرزندان این حلزون های سارق نیز توانایی تولید کلروفیل را به ارث می برند، با این حال تا زمانی که خزه کافی برای ربودن ژن های تولید کلروفیل مورد نیاز را نخورند، فرآیند فتوسنتز را آغاز نخواهند کرد.