آرشیو یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۲۷۷۹
اقتصادی
۴

بهمنی خبر داد:رشد 22 درصدی نقدینگی تا پایان امسال

گروه اقتصاد: رئیس کل بانک مرکزی رقم نقدینگی کنونی موجود در کشور را افزون بر 2000 میلیارد تومان برآورد کرد.

محمود بهمنی، در گفتگو با ایرنا، افزود: رشد نقدینگی در پایان سال گذشته 9/15 درصد بوده که این رقم در سال جاری برای کمک به بخش تولید و اتمام طرح های نیمه تمام به طور نسبی مهار شده است.

وی با بیان آن که مهار بیش از حد نقدینگی به رکود منجر می شود، اظهار کرد: کاهش نقدینگی، واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه می کند، به همین سبب نوسانات نقدینگی امسال آزاد بوده است.رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نقدینگی کشور هم اکنون بالاتر از سال گذشته است و پیش بینی می شود این رقم در پایان سال جاری به 20 تا22 درصد برسد.

وی ادامه داد: در صورتی که میزان نقدینگی در پایان سال به این رقم افزایش یابد، نسبت به 9/15 درصد سال گذشته حدود 5 تا 6 درصد نقدینگی در جامعه تزریق شده است.

احتمال تعیین 2 نرخ برای سود تسهیلات بانکی

در همین حال اعلام شد نرخ سود تسهیلات بانکی در سال آینده دو نرخی تعیین می شود.

به گزارش ایلنا، بانک مرکزی در بسته سیاستی نظارتی سال آینده پیشنهاد کرد که نرخ سود تسهیلات بانکی در سال 89 برای بانک های دولتی 12 درصد و برای بانک های خصوصی 13 درصد تعیین شود.در این بسته سیاستی مطابق سال های گذشته، دولت مکلف شده تا بر مبنای فرمول محاسبه نرخ سود تسهیلات بانکی برمبنای تورم مابه التفاوت نرخ سود تسهیلات بانکی را به صورت یارانه به بانک ها بپردازد. همچنین برمبنای این بسته سیاستی پیشنهاد شده تا حداکثر سود سپرده های بانکی نیز 17درصد تعیین شود.