آرشیو یکشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۸، شماره ۲۷۷۹
صفحه آخر
۲۰
بزن دررو

خارج شدن توپولف های فرسوده

رضا رفیع

بالاخره پس از چندسال خواهش و تمنا بر سر خارج کردن هواپیمای روسی توپولف از صحنه هواپیمایی کشور، مسوولان هواپیمایی ما به این نتیجه رسیدند که باید این هواپیما را از رده خارج کنند.

1- همراه با مسافران: این حالت با ضایعات و تلفات انسانی ناگواری همراه است و یک روش غیرانسانی است. چرا که در بلیت مسافران قید نشده است و آنها به شرط فرود سالم و موفق اقدام به خرید بلیت گران هواپیما می کنند.

2- با تصمیم مسوولان: در این روش، مسوولان هواپیمایی بر اثر سقوط چند هواپیما از یک مدل و انواع پیغام های مردمی صمیمانه که روی منشی تلفنی محل کار آنها گذاشته شده و پس از هفشده سال پس انداز ارز قابل عرض در صندوق ذخیره دولت، اقدام به تشکیل جلسه و تصمیم گیری لازم در این زمینه می کنند و بالاتفاق به این نتیجه منطقی و تجربی و کشف بزرگ نایل می شوند که وقتی خود کشور سازنده یک هواپیما، آن هواپیمای عزیز را از رده خارج کرده؛ آن گاه چرا ما نکنیم. مگر بیل به کمرمان خورده؟

بسته پیشنهادی: برای جلوگیری از اسراف، با یک تغییر کاربری، از این هواپیماها در زمینه های دیگر، منتها روی زمین، استفاده کنیم.

1- واحد مسکونی: به دلیل ناتوانی بعضی افراد در تهیه مسکن لازم، می توانیم این هواپیماها را به شکل چند واحد مسکونی موقت در اختیار آنها قرار دهیم.

2- شعبه دانشگاه آزاد: از آنجا که دانشگاه آزاد، در راستای گسترش تحصیلات عالیه ملت، همچنان سرگرم تکثیر و ازدیاد تعداد شعبه های خود در اقصی نقاط کشور و حومه آن می باشد؛ به نظر می رسد در هر یک از این هواپیماهای توپولف بشود یک واحد دانشگاهی را سروسامان داد. خوشبختانه در جلوی هواپیما هم که اتاق کابین خلبانان قهرمانان، برای استفاده اساتید محترم موجود می باشد.