آرشیو سه‌شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۱۹۵۸۹
اخبار کشور
۱۴

سال آینده صالحی:دو سایت جدید در ابعاد نطنز احداث می شود

رئیس سازمان انرژی اتمی از احداث دو سایت جدید در ابعاد سایت غنی سازی نطنز خبر داد.

دکتر علی اکبر صالحی گفت: در پی دستور رئیس جمهور مبنی بر مکان یابی برای 10 سایت غنی سازی نزدیک به 20 مکان بالقوه را به وی ارائه دادیم.

وی که با ایسنا گفت وگو می کرد، در توضیح بیشتر گفت: این مکان های بالقوه براساس 16 الی 20 شاخص تعیین شده ارزیابی خواهد شد و سپس در نهایت 10 مکان درخواست شده از سوی رئیس جمهور مشخص خواهد شد.

صالحی تاکید کرد: بنا به دستور رئیس جمهور ممکن است کار ساخت دو سایت جدید غنی سازی پس از رسمی و نهایی شدن مکان های یافته شده آغاز شود.

وی درباره مشخصات این سایت هم گفت: این سایت ها به لحاظ قدرت تولید، در حد و اندازه سایت غنی سازی نطنز هستند.

صالحی گفت: «در این دو سایت جدید بنا داریم از سانتریفیوژهای جدید نیز استفاده کنیم.»

رئیس سازمان انرژی اتمی هم چنین از اعلام اخبار خوش در 20 فروردین سال آینده توسط رئیس جمهور درباره نوع سانتریفیوژها خبر داد و گفت: «آنجا مشخص می شود که ما از چه نوع سانتریفیوژهایی در سایت های جدید استفاده خواهیم کرد.»

بنابراین گزارش در جلسه هیئت وزیران در اوایل دی ماه مقرر شد، سازمان انرژی اتمی تا دو ماه پس از آن کار احداث پنج سایت جدید را که مکان آنها در سراسر کشور پیش بینی شده است آغاز و برای پنج سایت جدید نیز مکان مناسب پیشنهاد کند.

براساس برنامه پیش بینی شده، دولت باید برای 20 هزار مگاوات برق مورد نیاز نیروگاه های کشور سوخت تولید کند که گام مهم در این مسیر احداث 10 سایت غنی سازی در مقیاس نطنز است.

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور در زمان اعلام تصمیم ایران برای ساخت 10 سایت جدید غنی سازی با این که برای تامین 20 هزار مگاوات برق به 500 هزار سانتریفیوژ در مقیاس فعلی آن نیازمند هستیم، گفت: البته سانتریفیوژهای جدیدی که در جمهوری اسلامی ایران طراحی شده است با ظرفیت بالاتر و با تعداد کمتر از این کار را انجام می دهند که به محض به بهره برداری رسیدن آن ها از این سانتریفیوژهای جدید استفاده خواهیم کرد.

احمدی نژاد تاکید کرد: باید به جایگاهی برسیم که بتوانیم 250 تا 300 تن سوخت تولید کنیم و برای این کار از سانتریفیوژهای جدید و با سرعت بالاتر بهره بگیریم.