آرشیو چهارشنبه ۵ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۲۷۹۱
صفحه آخر
۲۰
از دور از نزدیک

دایناسور های کوتوله اما واقعی

مهر: دانشمندان اعلام کردند فرضیه وجود جزیره دایناسورهای کوتوله واقعی است.

ایده وجود این هیولاهای کوچک ما قبل تاریخ در جزیره هاتگ در رومانی صد سال پیش از سوی فردی به نام بارون فرنز نوپسا ارائه شد که مالک این جزیره بود. اکنون ایده وی برای اولین بار از سوی پژوهشگران دانشگاه بریستول مورد بررسی قرار گرفت و نتایج نشان داد دایناسورهای این جزیره واقعا کوتوله بوده و به هیچ وجه جانداران جوان و کم سنی نبوده اند.

یکی از توضیح های مورد علاقه اکولوژیست ها برای توجیه کوچک بودن دایناسورهای گیاهخوار این جزیره گیر افتادن این جانداران در جزیره و کوچک شدن آنها طی دوره های تکاملی تحت تاثیر شرایط منطقه بوده است. اندازه سه گونه از دایناسورهای جزیره هاتگ برابر با نصف اندازه سایر دایناسور های سراسر جهان بوده است.

بررسی ها نشان داده است هیچ استخوان بزرگی در بدن این جانداران وجود نداشته و ابعاد استخوان های آنها هیچ شباهتی به استخوان های دایناسورهای معمولی ندارد. همچنین تحلیل دقیق ساختار استخوان ها نشان می دهد این جانداران کاملابالغ بودند و کوچکی آنها ناشی از جوان بودنشان نبوده است.

براساس گزارش تلگراف، نظریه جزیره کوتوله ها در پروژه ای دیگر بخوبی آشکار شده بود و دانشمندان نشان داده بودند در یکی از جزایر مدیترانه ای طی ده ها هزار سال پیش، فیل های کوتوله زندگی می کرده اند. این تحقیقات نشان می دهد کوتوله شدن جانداران فرآیندی کاملاسریع بوده و تحت تاثیر شرایط حاکم بر جزیره و خطر انقراض جانداران بر اثر کم بودن فضا و منابع غذایی به وجود آمده است.