آرشیو پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۰۲
اخبار ورزشی
۱۳

برای نخستین بار در تاریخ تکواندوکاران نوجوان ایران قهرمان جهان شدند

تیم تکواندو نوجوانان ایران برای نخستین بار فاتح رقابتهای نوجوانان جهان در تیخوانا مکزیک شد.

هشتمین دوره رقابتهای انتخابی المپیک و قهرمانی نوجوانان جهان که از روز چهارشنبه هفته گذشته در شهر تیخوانای مکزیک آغاز شده بود، بامداد دیروز با قهرمانی تیم نوجوانان ایران به پایان رسید.

در پایان این مسابقات تیم ایران با کسب سه مدال طلا، یک نقره و یک برنز به عنوان قهرمانی رقابت های تکواندو نوجوانان جهان دست پیدا کرد. کره جنوبی با سه مدال طلاو یک برنز نایب قهرمان شد و تیم های ترکیه، روسیه و مکزیک به ترتیب عناوین بعدی را به خود اختصاص دادند.

در روز چهارم و پایانی این رقابتها که در شهر تیخوانای مکزیک پیگیری شد که در وزن منفی 63 کیلوگرم پسران امیرحسین همایونی در دور نخست استراحت کرد. او در دور دوم نماینده ونزوئلارا شکست داد و در دور سوم حریفی از مصر را مغلوب کرد. همایونی در دور چهارم تکواندوکار اوکراینی را از پیش رو برداشت و به جمع 4 نفر پایانی راه یافت.

همایونی در مرحله نیمه نهایی تکواندوکاری از کانادا را شکست داد و راهی فینال شد. او در دیدار پایانی با غلبه بر تکواندوکاری از لهستان مدال طلارا بر گردن آویخت.

در وزن منفی 59 کیلوگرم محمد خمسه در دور اول نماینده آذربایجان را شکست داد. وی در دور دوم در جهت حفظ آرمان های مردم فلسطین از رویارویی با نماینده رژیم اشغالگر قدس امتناع کرد و از دور رقابت ها کنار رفت. در بخش دختران در وزن منفی 46 کیلوگرم نگین عباس زاده در دور اول مغلوب نماینده استرالیا شد و از دور رقابت ها کنار رفت. در وزن منفی 55 کیلوگرم نیز ساناز بحری در همان دور نخست بازی را به تکواندوکاری از اتریش واگذار کرد و از دور رقابت ها کنار رفت. در عمر 16ساله برگزاری این رقابت ها برای نخستین بار است که ایران عنوان قهرمانی این رقابت ها را به خود اختصاص می دهد و تا به امروز کره ای ها همواره قهرمان بلامنازع این رقابت ها بوده اند.

در بخش بانوان نیز کره ای ها با کسب چهار مدال طلا، دو نقره و یک برنز از عنوان قهرمانی خود دفاع کردند. چین با سه طلادوم شد و ترکیه و آمریکا و کرواسی در رده های بعدی قرار گرفتند. رقابت های تکواندو قهرمانی نوجوانان جهان با حضور 696 ورزشکار از 97 کشور جهان در سالن چندمنظوره «های پرفورمنس اسپورتس سنتر» شهر تیخوانا مکزیک برگزار شد.