آرشیو پنجشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۸۸، شماره ۱۹۶۰۲
شهرستان ها
۱۱

آداب سفر در اسلام

عبدالحمید گل افشان

اکنون که به بهار طبیعت و نوروز نزدیک می شویم برای سیر و سفرهای نوروزی به آداب مسافرت در اسلام نظر می افکنیم. امیرالمومنین حضرت علی (ع) می فرمایند: «کل یوم لایعصی الله فیه فهو یوم عید» هر روزی که در آن معصیت خدا انجام نشود آن روز عید است. امید است همه روزها بر مردم آزاده و با فرهنگ ایران عید واقعی باشد. برای شما که در آستانه سال نو و آغاز بهار، در حال تدارک سفر هستید نکاتی را یادآور می شویم.

سفر را با یاد و نام خدا و دادن صدقه آغاز کنید. امام هفتم فرمودند: هنگام حرکت سوره حمد و آیت الکرسی راتلاوت کنید.

- پیامبر اکرم (ص) فرمودند: مستحب است وقتی به مسافرت می روید زاد و توشه برای خود بردارید و از طعام خود به دیگران هم بدهید.

- در سفر با همراهان و افرادی که برخورد می کنید خوش برخورد و مهربان باشید و خوب سخن بگوئید.

- برای خود همسفر اختیار کنید و به تنهایی مسافرت ننمائید چون پیامبر اکرم (ص) از آن نهی فرموده اند.

- رانندگان عزیز در مسافرت مقررات راهنمایی و رانندگی را مد نظر قرارداده و با احتیاط کامل رانندگی کنند که حفظ جان انسانها واجب است و رعایت حقوق دیگران نیز لازم است.

- هنگام سفر وسایل شخصی خود را همراه داشته باشید چون در روایات اسلامی سفارش زیادی شده است. این وسایل می تواند شامل آینه، مسواک، حوله، نخ و سوزن، کفش راحتی لیوان و نظایر آن باشد.

- در برنامه های سفر با همراهان مشورت کنید و در کارها متکی به خود و فکر و رای خود نباشید و تک روی نکنید.

- نماز را اول وقت و حتی المقدور با جماعت بخوانید.

- اگر به دیدن دوستان و خویشان می روید برای آنها سوغاتی ببرید زیرا کار مستحب است و موجب شادی قلوب می شود.

- صله رحم از اعمال پسندیده است، این عمل با ارزش را فراموش نکنید و اگر با کسی کدورتی دارید مخصوصا بین فامیل برطرف کنید و محض رضای خدا برای رفع نگرانی و کدورت پیش قدم شوید و گذشت نمایید.