آرشیو دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۵
دانش
۵

دانشمندان موفق به انتقال ژن مقاوم به آنفلوانزا در اردک ها شدند

دانشمندان دانشگاه آلبرتا موفق شده اند با انتقال ژن مقاوم به ویروس آنفلوانزا از مرگ و میر بی رویه جوجه اردک ها جلوگیری کنند.

تیم پژوهشی دانشگاه آلبرتا ژن آشکارساز آنفلوانزا را کشف کرد که بطور بالقوه می تواند از انتقال ویروس به انسان جلوگیری کند.

یکی از اساتید زیست شناسی این دانشگاه می گوید: این ژن آشکارساز که شناسایی شده است، به اردک بالغ اجازه می دهد که زندگی کند درحالی که ناقل بیماری است، اما جوجه اردک های مبتلارا تا چند ساعت بعد از ابتلاشدن به آنفلوانزا می کشد.

ژن آشکار ساز ویروس که رتینوئیک اسید نام دارد، اردک را قادر می سازد تا سیستم ایمنی بدن خود که حاوی ویروس است را در برابر این ویروس مقاوم کند اما این ویروس از اردک به جوجه ها منتقل می شود در حالی که جوجه ها نمی توانند ژن مقاوم در برابر آنفلوانزا را داشته باشند و این خود تهدیدی برای انسان ها به شمار می رود.

در همین راستا اولین مورد انسانی آنفلوانزای H5N1 در هنگ کنگ در سال 1997بود که بعد آن 18 نفر در اثر تماس نزدیک با جوجه ها آلوده شدند و شش نفر نیز فوت کردند.

تحقیقات نشان می دهد که دانشمندان توانسته اند ژن RIG-I را به بدن جوجه اردک ها منتقل کنند. این درحالی است که قبل از این جوجه اردک ها در عرض 18 ساعت پس از عفونت می مردند و یا بیماری را به انسان منتقل می کردند، اما محققان با موفقیت در انتقال این ژن از اردک به سلول جوجه ها، بدن آنها را در مقابل آنفلوانزای مرغی مقاوم کردند.

یک کاربرد بالقوه این تحقیق این است که می تواند در سراسر جهان توسط انتقال یک نوع ژن، اردک مقاوم به آنفلوانزا را پرورش دهد.