آرشیو دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۵
فرهنگ و هنر
۱۷

بخش ارتقایافته سینمای بدنه

خیلی ها نام «کاهانی» را با «بیست» شناختند اما این فیلم، نخستین فیلم او نبود چند فیلم دیگر هم در کارنامه داشت پیش از «بیست». یعنی سینماگران اینطورند! ناگهان به یک شگرد یا فرمول یا ساختار دست می یابند که قادر است غالب مخاطبان را جذب خود کند. نکته مهم در مورد سینمای کاهانی [که حالامی توان با قطعیت درباره مشخصات و مختصات آن صحبت کرد] این است که نخبه گرا نیست و عامه پسند هم نیست جایی میان این دو سینما ایستاده. شاید برخی حیرت کنند از این نظر که سینمای او، یکی از مسیرهای ساختارمند و درست به سوی ارتقای سینمای بدنه ایران است. «بیست» و «هیچ» هر دو، متعلق به بخش ارتقایافته سینمای بدنه اند به همین دلیل است که «بیست» چه دراکران عمومی و چه در «پخش خانگی» مورد استقبال قرار می گیرد.