آرشیو دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۸۹، شماره ۴۴۷۵
حوادث
۲۶

خلبان توپولف، عامل سقوط هواپیما

معاون فرمانده نیروی هوایی روسیه، علت اصلی سقوط هواپیمای توپولف 154، حامل رئیس جمهور لهستان و جمعی از مقامات همراه را بی توجهی خدمه پرواز به هشدارهای مدیر پرواز فرودگاه اعلام کرد.

به گزارش شبکه تلویزیون روسیه، «الیوم الکساندر الیوشن» با اعلام این خبر گفت: گروه مدیریت پرواز برج مراقبت فرودگاه «سوژنی» روز شنبه در فاصله 1500 متری فرودگاه دریافت که خلبان هواپیما، ارتفاع را بیش از حد کم کرده، به طوری که از حد مجاز نیز پائین تر آمده است، در نتیجه مدیریت پرواز فرودگاه چند بار از خلبان خواست ارتفاع را افزایش دهد، اما خلبان همچنان به کم کردن ارتفاع ادامه داد و سرانجام این حادثه تلخ و ناگوار رخ داد و هواپیما پس از برخورد با درختان اطراف فرودگاه منهدم شد.

به گزارش شبکه تلویزیونی راشاتودی، بازخوانی جعبه سیاه - توپولف 154 - تی یو - نشان می دهد خطای خلبان در هوای مه آلود در سقوط مرگبار توپولف نقش داشته است.

بر اساس مکالمه های ثبت شده در جعبه سیاه، خلبان هواپیما به دستور مدیریت پرواز برج مراقبت فرودگاه توجه نکرده است، حال آن که مدیریت پرواز فرودگاه از خلبان خواسته بود به خاطر مه غلیظ در فرودگاه دیگری به زمین بنشیند، اما خدمه پرواز به دلیل نامعلومی سعی داشتند در فرودگاه «سوژنی» فرود آیند.

تعدادی از شاهدان نیز به خبرنگاران گفتند: خلبان هواپیما سه بار تلاش کرد تا در فرودگاه «رسمولنسکی» فرود آید، اما موفق نشد، سرانجام نیز چهارمین بار هنگام فرود دچار سانحه شد.

بر اساس همین گزارش، ساعت 10 و 50 دقیقه روز شنبه هواپیمای حامل رئیس جمهوری لهستان و جمعی از مقامات این کشور که برای شرکت در مراسم ویژه یادبود قربانیان جنگ جهانی دوم از ورشو عازم روسیه بودند، در فاصله هزار و 500 متری فرودگاه مقصد سقوط و 96 سرنشین آن از جمله لخ کاچینسکی - رئیس جمهور لهستان - همسر و دو فرزندش، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، معاون وزیر امور خارجه، رئیس بانک مرکزی، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر دفاع سابق و جمعی از مسئولان دولتی و نخبگان این کشور کشته شدند.